Skip to main content

Tippek a zökkenőmentes ovi- és sulikezdéshez

„Anya, van egy jó ötletem: ne menjünk innen soha haza!” Mondta pár hete 3 éves Réka lányom a családi nyaraláson.

Sajnos minden jó véget ér egyszer…

Lassan a gumimatracokat eltesszük jövőre, az utolsó homokszemek kikerülnek a szandálokból, és magunk mögött hagyjuk a strandok gyerekzsivaját. Elérkezik az idő amikor ismét előkerül az iskolatáska, uzsonnásdoboz és az ovis váltócipő.
A visszaszokás azonban nem mindig zökkenőmentes. Sem a kislurkóknak, sem nekünk, felnőtteknek.


A napi menetrend nyáron általában megváltozik, akár velünk, akár a nagyszülőkkel, vagy éppen táborban volt a gyerkőc.

Mit tegyünk, hogy könnyebben vészeljük át szeptember első napjait?

1. Búcsúztassuk el a nyarat!

Idézzük fel közösen a nyár legszebb pillanatait. Nézegessük meg a nyári képeket, videókat. Rajzoljuk le közösen a legemlékezetesebb élményeinket. Akár ki is nyomtathatunk néhány képet, amit egy parafatáblára vagy képtartóba is elhelyezhetünk. Kifejezetten jó érzés lesz rápillantani a szürke hétköznapokban.

Mea tipp: Minden évben készítünk egy fotókönyvet, amelybe a nyaralás legszebb pillanatait megörökítő képek is bekerülnek. Nagyon jó érzés ezt lapozgatni a hűvös, borús őszi-téli estéken.

2. Tervezzünk őszi, téli élményprogramokat!

Jó dolog várni valamire. Tervezzük meg közösen gyermekünkkel az őszi és téli élményprogramokat, eseményeket, szüneteket, ünnepeket. A nagyobbaknak a szobájába egy naptárba be is írhatjuk ezeket, a kisebbekkel pedig beszélgessünk róluk.

Mea tipp: Az iskolai szüneteket és ünnepnapokat nézzük végig a tanév kezdetekor és ez alapján szervezzük meg a családi programokat.
Ehhez segítségül alábbiakban találjátok az Emberi Erőforrások Minisztériumának tájékoztatása szerinti közoktatási szüneteket a 2019/20-as tanévre:

Őszi szünet: 2019. október 26-tól november 3-ig
Téli szünet: 2019. december 21-től 2019. január 5-ig
Tavaszi szünet: 2020. április 9-től 14-ig.
Nyári szünet: 2020. június 16-tól augusztus 31-ig

Hétköznapra eső pirosbetűs ünnepek, amikor nem lesz tanítás:
2019. október 23. (szerda) FORRADALOM ÜNNEPE
2020. május 1. (péntek) MUNKA ÜNNEPE
2020. június 1. (hétfő) PÜNKÖSD

3. Fokozatosan álljunk vissza a napi menetrendre!

Az utolsó néhány napban fontos, hogy megkezdjük az átállást egy szigorúbb napirendre. Térjünk vissza fokozatosan a normál alvásidőhöz is.

Mea tipp: Nyáron általában később fekszenek és később kelnek a gyerekek, az utolsó napokban hozzuk napról napra negyed órával előrébb a lefekvést.

4. Beszélgessünk az oviról, suliról!

Felnőttként is nehéz a szabadság után visszatérni a munkahelyünkre, hát még gyerekként, a több hónapos vakáció után újra az oviba, suliba. Beszélgessünk a gyermekünkkel az intézményről, a kedves emlékeiről, a kis barátairól. Nyugodtan mesélhetünk a saját óvodás és iskolás élményeinkről is. Osszuk meg azt is gyermekünkkel, hogy nekünk is nehéz visszatérni a hétköznapokba, megértjük az ő érzéseit.

Mea tipp: „Képzeljétek, holnap újra kinyit az ovi, és találkozhattok Veronikával és Áronnal.” A „holnap újra oviba kell mennetek helyett” ezzel a kijelentéssel szoktam felkészíteni őket a kezdésre. Ezt nem csak vakáció végén, hanem például hétvégét követően, vasárnaponként is szoktam Milunak és Rékának mondani.

5. Vonjuk be a készülődésbe a gyerekeket is!

A tanszereket, szükséges új ruhákat és egyéb felszereléseket a gyerekekkel együtt vásároljuk meg. Engedjük, hogy ahol lehet ő válasszon és vonjuk be már a kisebbeket is a felszerelések összekészítésébe.

Mea tipp: „Gyertek, válasszunk egy olyan ruhát holnapra, amiben jól fogjátok magatokat érezni az oviban!” – mondom minden este lefekvés előtt Rékának és Milunak, ami után saját maguk választják ki a másnapi ruhájukat.

6. Tervezzük meg a szürke hétköznapokat!

A keretek és a kiszámítható heti rend az ovis és iskolás gyermekeknek egyaránt fontos, és nekünk szülőknek is nagy segítség a hétköznapokban. Iskolás gyermekünk órarendje mellett használjunk családi tervezőt, ahova a különórák és egyéb egyéni és családi elfoglaltságok is felkerülhetnek.

Mea tipp: Használjuk az MKB #20percegészség órarendjét és havi tervezőjét a mindennapok zökkenőmentes megszervezéséért. Itt tudjátok letölteni őket:

Órarend és havi tervező

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!