Skip to main content

Tavaszi fáradtság és a COVID harmadik hulláma

Meglehetősen kemény időket élünk. Nem elég, hogy egy éve velünk van a vírus, és vele együtt az állandó bizonytalanság és félelem, de éppen a harmadik hullám közepén vagyunk, ami soha nem látott számokat produkál, ráadásul beköszönőben van a tavasz, és ezzel együtt a tavaszi fáradtság is. Ilyenkor nemcsak másokat, de magunkat is nagyon nehéz elviselni. Szerencsére sokat tehetünk azért, hogy ezt az időszakot méltósággal át tudjuk vészelni.

A testünk az agyunkkal kizárólag érzésekkel, érzetekkel tud kommunikálni. Ez azt jelenti, hogy ha megjelenik egy érzés, akkor a szervezetünk jelez, hogy szüksége van valamire. Ha fáradtak vagyunk, akkor valószínűleg azt szeretné a tudtunkra adni, hogy itt az ideje lefeküdni pihenni.
A távol-keleti orvosi kultúrában ezt tapasztalati úton már ismerik, éppen ezért van náluk kiemelt szerepe az érzéseknek.
Mi nyugaton kicsit máshogy viszonyulunk testünk kommunikációjához.
Ha jön egy érzés, ami útjában áll annak, amit csinálni szeretnénk, akkor nagyon gyorsan megszakítjuk a kommunikációt: ha fáj valami, rögtön beveszünk egy fájdalomcsillapítót, ha fáradtak vagyunk, megiszunk egy kávét vagy egy energiaitalt.
Ennek az lesz a következménye, hogy előbb-utóbb a testünk, majd a lelkünk is lerobban.

Az elmúlt egy év nagyon sokat kivett mindannyiunkból. Jobb, ha tudatosítjuk magunkban, hogy nem mi vagyunk a gyengék. Egy ilyen helyzetben teljesen természetes és emberi, ha fáradtnak, feszültnek érezzük magunkat.
Éppen ezért fontos, hogy még többet foglalkozzunk testünkkel és lelkünkkel, hiszen a repülőn is először magunkra kell feltennünk az oxigénmaszkot, mielőtt másoknak segíthetnénk.

Az immunrendszerünk szempontjából a pihenés kiemelten fontos, hiszen a testünknek szüksége van regenerációra ahhoz, hogy a jelenlegi helyzetben még jobb legyen a védekező- és ellenállóképessége. Ha eleget alszunk, nemcsak az immunrendszerünk lesz erősebb, de jobban is fogjuk érezni magunkat, hiszen alvásunk második szakasza, a második 4 óra, felelős az érzelmi feldolgozásért.

A tavaszi fáradtság tehát nem valami rossz dolog, hanem szervezetünk válasza a hosszú tél során lemerült energiaraktárainkra. Ezt persze a jelenlegi helyzet sem könnyíti meg.

Gondoljunk csak bele, hogy a mesterséges világítás előtt mennyivel többet aludhattak őseink ahhoz képest, hogy most mennyit alszunk. 200 éve még teljesen más ritmusban éltek az emberek, ez pedig evolúciós szempontból még egy szempillantásnak is kevés. A szervezetünk egyszerűen nincs hozzászokva ahhoz, hogy télen ugyanolyan ritmusban éljen, mint nyáron.

Ne okoljuk magunkat, ha fáradtak vagyunk, hanem engedjük be az érzést, és igyekezzünk olyan dolgokat csinálni, amivel fel tudunk töltődni!

Ez az a 3 dolog, amivel a legtöbbet tehetünk immunrendszerünk optimalizálásáért, és így egészségünkért:

- Aludjunk legalább 8 órát!
Én az elmúlt hetekben pl. 9 óra alvás után éreztem magam kipihentnek, és bár nem haladok úgy a munkámmal, mint szerettem volna, most az egészségem a legfontosabb.

- Mozogjunk eleget!
Az orvosi ajánlások azt mondják, hogy napi 30 perc közepes intenzitású mozgásnak rengeteg pozitív egészségügyi hatása van. Ha ez nem lenne elég, sokkal jobb lesz a kedvünk, és az immunrendszerünk is jobban működik majd.
Ennek a 30 percnek nem feltétlenül kell egyszerre megtörténnie, a 3x10 de a 10x3 perc is előnyünkre válhat.
(Fontos: COVID fertőzés után 6 hétig kerülni kell az intenzív mozgást!)

- Étkezzünk egészségesen!
Fogyasszunk minél több zöldséget, gyümölcsöt, hüvelyest, teljes értékű gabonát és magvakat. A kutatások szerint azoknak a legegészségesebb a bélflórája, akik heti 30 féle növényt fogyasztanak. Ez azért nagyon fontos, mert a bélflóránk nemcsak az immunrendszerünk, de agyunk működése szempontjából is kiemelkedő jelentőséggel bír!

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!