Skip to main content

Táplálkozz okosan!

Nem szoktam 5 tippes listákat írni, de ha a táplálkozásról kellene (és most felmerült erre az igény), akkor alábbiakra hívnám fel a figyelmeteket:

1. Segítsd az egyensúlyt!

A szervezetünk törekszik az egyensúlyra. Elképzelhetjük ezt úgy is, akár egy libikókát, aminek az egyik oldalán azok az a dolgok vannak, amelyek károsítják a szervezetet, a másik oldalon pedig azok a dolgok, melyek segítenek megjavítani a hibákat és támogatják a szervezet egészséges működését. Életünk során sok olyan anyag is keletkezik a testünkben, ami káros, viszont a szervezetnek vannak olyan védekező mechanizmusai, melyek ezeket a károsodásokat ki tudják javítani. Azért nagyon fontos az életmód, mert amit eszünk, vagy iszunk, amilyen levegőt beszívunk, az vagy az egyik, vagy másik oldalt erősíti. Semleges nincs. Amikor valami egészségeset fogyasztunk, amiben sok rost, vitamin, ásványi anyag, antioxidáns van, olyankor segítjük szervezetünket az előbb említett „javító folyamatban”. Tehát az egyensúly, azaz az EGÉSZség irányába dől a mérleg. Amikor viszont valami egészségtelent viszünk be, amiben nincsenek rostok, vitamin, hanem nagyrészt feldolgozott, mesterséges anyagok, akkor munkát adunk a szervezetünknek: nemcsak a működés közben kialakult hibákat kell javítania, de a bevitt étel romboló hatását is ellensúlyoznia kell. Egy ideig testünk képes fenntartani az egyensúlyi állapotot így is, de amikor túl sokká válik a kijavítandó és elfogynak a „javító” kapacitások, akkor előbb-utóbb megbetegszünk. Ez azt is jelenti, hogy nem abból van baj, ha az ember megeszik egy csokit, hanem sokkal inkább abból, ha csak azt eszik! Nem szabad, hogy az legyen a trend az életünkben, hogy mindig sokkal több feladatot adunk a szervezetünknek, mint amennyit segítünk neki. Az egyensúlyért neked is tenned kell.

2. Nem molekulákat, ételeket eszel.

Amikor molekulákban gondolkodunk, az nagyon könnyen félrevezetheti a gondolkodásunkat a táplálkozással kapcsolatban, ami egészségtelen döntésekhez vezethet. Ilyen például, amikor valaki azért nem eszik almát, mert a szénhidrát veszélyes. Vagy amikor valaki azért eszik tojást, mert abban sok a fehérje.
Szénhidrát az almában, meg az ultrafeldolgozott „csokiban”, ami valódi kakaóval soha nem találkozott, ugyanúgy megtalálható. Akkor mi a gond ezzel a példával? Egyrészt önmagában a szénhidráttal semmi probléma nincsen, másrészt az almában a szénhidrát be van csomagolva egy csomó rost, vitamin, ásványi anyag, fitotápanyag közé, amelyek mind-mind hozzátesznek a szervezetünk egészséges működéséhez.
A tojásban viszont a fehérje mellett igen sok koleszterin is van. A koleszterin pedig nagyon szorosan összefügg az érelmeszesedés, illetve a szívinfarktus kockázatával. Tehát érdemes inkább olyan ételt választani, melyben ugyancsak sok fehérje van, de nincs benne olyan anyag, ami káros. Ilyenek a hüvelyesek, például a bab, borsó, lencse.
Ne molekulában gondolkozz, hanem ételekben!

3. Ami működött a dédapádnak, nem biztos, hogy neked is jó.

Kivéve, ha dédapád anno rendelt okostelefonon keresztül pizzát. Illetve, ha pizzarendelés előtt te egész nap kapáltál. A táplálkozási szokásaink, melyeket az anyatejjel együtt szívünk magunkba, olyan időszakból származnak, amikor még nem volt ennyire stabil az élelemhez való hozzáférés. Régen simán voltak olyan időszakok, amikor nem önként és dalolva, hanem muszájból böjtölni kellett, mert nem volt mit enni. Ezekben az időkben a magas kalóriasűrűségű tápanyagok, mint a hús, olaj, tej, sajt nagyon fontosak voltak, mert kevés mennyiségben is elegendőnek bizonyultak a túléléshez. Manapság egészen biztosan nem fenyeget bennünket az éhezés veszélye (az hogy ez 15 év múlva is így lesz-e, arra már nem fogadnék), mégis úgy esszük a magas kalóriasűrűségű ételeket, mintha nem lenne holnap. Az eredmény pedig magáért beszél: az Európa Unió legelhízottabb országa vagyunk.

4. Ne ránts ki mindent! (Sőt! Ne ránts ki semmit!)

A fehérliszt + tojás kombó olajban megsütve nem ad hozzád semmit az energián kívül. Ja, de. Kilókat. És persze meszes plakkokat a szívedhez.

5. Ne azt nézd mit nem eszel, azt nézd, hogy mit igen!

Nem az a lényeg, hogy soha ne egyél húst, vagy csokit. Sokkal fontosabb, hogy azt nézd, hogy mi az, amit megeszel. Ha teheted, válassz természetes, teljes értékű ételeket (pl.: egy almát, az almalé vagy az almás müzli helyett), vigyél be minél több rostot, vitamint, ásványi anyagot, de ne tablettába, hanem ételekbe csomagolva. A legjobb, ha magad készíted el az ételed, igaz ugyan, hogy ez több idő, de ne feledd, az idő és az egészség olyan dolgok, amiket csak akkor tanulunk meg értékelni, amikor nincsenek. Ha most nem szánsz időt az egészségedre, akkor a betegségek esetén kell majd időt szakítanod a gyógyulásra.
A megelőzés kellemesebb!

+1. Tájékozódj, olvass, legyél nyitott és legyenek kérdéseid!

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!