Skip to main content

Neked is zsibbad már az agyad a sok infótól?

Az információ evolúciós értéke nagyon magas. Ez annyit jelent, hogy ha tudtál valamit, akkor jóval nagyobb valószínűséggel élted túl a világot, mint az, aki ezt nem tudta. Például, ha te tudtad, hogy az a piros bogyó hasmenést okoz, és ezért nem ettél belőle, akkor nagyobb valószínűséggel tovább éltél, mint az, aki nem tudta ezt és két pofára habzsolta. Agyunk ennek köszönhetően igyekszik minden információt begyűjteni és megjegyezni, mert számára a túlélés a legfontosabb. Ehhez pedig információ kell.

Viszont szegény agyunk, itt a XXI. századi információs társadalom korában, egy lehetetlen küldetés kellős közepén találta magát: hozza ezt a nagyon erős evolúciós mintát, miszerint mindent meg kell jegyeznie a túlélés érdekében, miközben minden egyes másodpercben iszonyatosan sok információ bombázza. Gondolj csak bele, nyomsz kettőt az okostelefonon, egy kicsit görgetsz és tudod, hogy kb. mi a helyzet a világban. Még kettő érintés, egy kis görgetés és már tudod, hogy nagyjából mi a helyzet az ismerőseiddel.

Ennek két nagyon fontos következménye van: az egyik, hogy a figyelmünk iszonyatosan gyorsan változik, mert az agyunk így próbál meg odafigyelni mindenre. Ezért van az, hogy manapság nem tudunk rendesen odafigyelni semmire. Emiatt nem tudunk rendesen koncentrálni a munkákra vagy nem tudjuk a teljes figyelmünket valakinek szentelni, amikor beszélgetünk. De ennek a jelenségnek köszönhetjük azt is, hogy este vagy nyaralás közben sem tudunk igazán kikapcsol(ód)ni. A másik következmény, hogy ha véletlenül kevesebb az információ körülöttünk, mert mondjuk frissít az iPhone, az agyunk megijed, hogy „hűha, mi ez az információhiány, ebből biztos valami baj lesz!” Ennek következtében elkezdünk szorongani és úgy érezni magunkat, mint aki kimarad valamiből.

Ezért nagyon fontos a tudatosság. Neked kell megtanítanod az agyad, hogy hogyan kell alkalmazkodni a XXI. századhoz, máskülönben mindig úgy fogod érezni magad, hogy túl kevés az információ. Ez pedig az életminőséged rovására megy.

Szóval, ha legközelebb, úgy érzed, hogy kimaradsz valamiből, jusson eszedbe, hogy ez csak az agyad fölösleges idegeskedése. Ahhoz, hogy kevesebbszer élj meg ilyet, az egyik legjobb dolog, amit tehetsz az az, hogy ébredés után, amikor úgy érzed, hogy mindenképp meg kell nézned, mi történt a világban, inkább veszel egy nagy levegőt, leülsz és elfogyasztasz egy finom kávét vagy teát miközben odafigyelsz arra, hogy mi történik éppen most körülötted. A jelenlét segít abban, hogy idővel ne csak túléld az életet, hanem meg is éld azt.

Ha szeretnél még olvasni hasonló témájú cikkeket, az alábbiakból tudsz szemezgetni:

Mi akadályoz a jelenlétben?

20 perc #sajátidő az otthon töltött estékre

Mi fán terem a mindfulness?

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!