Skip to main content

Mi fán terem a mindfulness?

Hogy elszaladt az idő. Máris április van?
Utána ripsz-ropsz itt a nyár, majd elkezdenek hullani a falevelek és észre sem vesszük máris itt a karácsony. Eltelik egy év, majd egy újabb. Minél több év telik el, annál gyorsabban repülnek, mi pedig csak csodálkozunk, hogy mi történik itt.

Amikor figyelem a kisgyerekeket, irigykedem rájuk. Aggodalom és gondterheltség nélkül játszanak, teljes átéléssel, felszabadultan. Nem törődnek azzal, ami korábban történt és nem nyugtalanok a jövővel kapcsolatban. Teljes mértékben a jelenben tudnak lenni, azzal foglalkoznak, ami itt és most történik. Minden alkalommal tanulok tőlük.

Felnőttként már sokkal nehezebb a jelenben lenni: egész nap a to-do listát pörgetjük a fejünkben, “robotpilótaként” hajtjuk végre a teendőinket nap mint nap. Emellett gyakran azon rágódunk, hogy jól cselekszünk-e, vagy előre aggódunk azon, ami ezután következik. Ez folyamatos megterhelést jelent nekünk, mentálisan és érzelmileg is, hiszen ahányszor felidézünk magunkban valami negatív eseményt, az azzal járó stresszt újra és újra átéljük.

Itt és most
Ebben a túlfeszített és felpörgött világban én is kerestem a megoldást, a lassítás lehetőségét, amikor is találkoztam a mindfulness-szel. A mindfulness magyarul tudatos jelenlétet jelent. Arról szól, hogy figyelmünket az itt és most pillanatára fordítjuk, és ítélkezésmentesen szemléljük azt, amivel abban a pillanatban találkozunk. Ezzel a tudatos figyelemmel felébredhetünk a gépies cselekvésből és egy egészen új minőségű jelenlét jön létre. A mindfulness gyakorlása számtalan módon történhet, a legelterjedtebb formája a meditáció. A meditáció során a figyelmünket irányítjuk: a légzésünkre, a testérzeteinkre, érzékszerveinkkel befogadható ingerekre, a gondolatainkra vagy az érzéseinkre. Mindezt egy ítélkezésmentes, elfogadó attitűddel tesszük. Most szeretném megosztani veletek, hogy mik azok, amik nekem segítenek minél többször a jelenben maradnom.

Meditáció
Akkor mostantól mindennap egy órát törökülésben kell ülnöm?
Ez gyakori tévhit a meditációval kapcsolatosan: minimum két gyertya, a világ legcsöndesebb helye és zen állapot szükséges hozzá. A mindfulness meditáció nagyon könnyen beilleszthető a mindennapokba. Már néhány perc is nagyon sokat számít a zaklatott elmének: akár egy tárgyalóba félrevonulva, akár az autónkban hazafelé indulás előtt, de természetesen nem tilos gyakorolni nyugodt helyen, gyertyát gyújtva sem. Kezdetnek csak figyeljük a légzésünket: ahogyan beáramlik, és ahogyan elhagyja a testünk. Figyelhetjük az orrunkat, a mellkasunk emelkedését, bármit, ami épp odavonzza a figyelmünket.

Séta a természetben
A városi élet magával hozza a természettől való eltávolodást, így gyakran nehezen kivitelezhető, viszont annál fontosabb: mindennap lépjünk kapcsolatba a természettel! Ha jól körülnézünk, észrevehetjük az útba eső fákat, bokrokat vagy virágokat. Ilyenkor tavasszal felfigyelhetünk a madarak hangjára. Érdemes beiktatni „slow”, azaz lassú sétákat, amikor gyermeki kíváncsisággal rácsodálkozunk a minket körülvevő világra: ugyanis ilyenkor vagyunk jelen.

Testérzetek, érzések
Hangolódjunk a testünkre, figyeljünk a jelzésekre. Milyen testérzeteink vannak? Milyen érzések kavarognak bennünk? Gyakran találkozom azzal, hogy ezeket a számunkra elérhető információkat figyelmen kívül hagyjuk a mindennapjaink során. A legtöbbször kizárólag a gondolkodásunk uralja az életünket, a „többiekre” már csak akkor figyelünk, amikor baj van. Az önismeret egy útja, hogy felfedezzük, hogyan reagálunk egyes helyzetekben. Így amikor valami jó vagy rossz dolog történik velünk, álljunk meg egy pillanatra, és figyeljük meg, hogy milyen érzés. Legyünk tudatában annak, ami bennünk zajlik.

Gyakorlat teszi a mestert
Már napi 10 perc mindfulness gyakorlás is jótékony hatással van a figyelmünkre, az információ-feldolgozásunkra, a stressz-szintünkre, ezáltal pedig az életminőségünkre. A témában további jó tippeket kaphattok az MKB #20percegészség új mentorától, Márky Ádámtól is, olvassátok írásait, mert érdemes megélni a pillanatot, mielőtt tovalibben, szóval ne feledjétek: "A jelen pillanata az egyetlen, amelyben változni és változtatni lehet." /Jon Kabat-Zinn/

Szóval menjetek ki a szabadba, élvezzétek a virágzó fák illatát, üljetek le egy padra, időzítsétek kintre a napi mozgást, vagy mélyedjetek el akár otthon magatokban – a lényeg, hogy engedjétek meg magatoknak, hogy kicsit csak magatokra figyeltek.

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!