Skip to main content

Kinek való a hot jóga?

A 2010-es évek elejétől kezdve gombamód szaporodnak a hot jóga/forrójóga stúdiók. Kb. minden második utcasarkon hirdetik, hogy a tökéletes belső béke mellett itt a tökéletes testet is megtalálod. Ehhez jön most hozzá az aktualitás, hogy kijött a Netflixen a leleplező film a hot jóga atyjáról, akinek kicsapongásairól eddig is mindenki tudott, de a követői valami miatt a homokba dugták a fejüket.

Nem titok, én is ennél a jógafajtánál kezdtem. Azonban félretéve most a kitalálóját érintő ellenérzéseket, ebben a cikkben pusztán szakmailag szeretnék segíteni abban, hogy neked való-e ez a gyakorlás, valamint, hogy mire számíthatsz egy ilyen órán.

Kezdjük a mire számíthatsz résszel.
90 perces gyakorlás, kb. 40 fokra felfűtött teremben, magas páratartalommal. 26 gyakorlat és két légzőgyakorlat a menü része, a tanár nem mutat be gyakorlatokat, hanem egy előre betanult szöveget mond el – instruál.
Az első 20 percben nem fogyaszthatsz vizet, utána a szünetekben igen.
Az óra felénél van egy körülbelül 2 perces pihenés, amely után a fekvő/talajgyakorlatok következnek. Az óra végén, a légzőgyakorlat után 2 perc fekvés következik, majd mindenki mehet a dolgára.

Szóval adott az extrém környezet, valamint egy fix gyakorlatsor, melyben le tudod mérni a fejlődésedet óráról órára.
Valóban van varázsa és beszívóereje ennek a fenti kombinációnak, és van veszélye is.

Tudásom és tapasztalataim szerint fix mozdulatsort gyakorolni egyedüli mozgásként káros, mert pont ugyanolyan kiegyensúlyozatlanul terheled így a testedet, mintha egész nap csak ülnél. Vagyis a fix gyakorlatsoros órákat én csak kiegészítőnek ajánlom, mondjuk heti egy alkalommal. A fejlődés mérése így is lehetséges, mégsem monoton, egyféle módon adsz csak impulzust a testednek. Bár azt terjesztik erről a 26 pózról, hogy az egész test összes izmát megdolgoztatja – ez alapvetően teoretikusan még igaz is lehet –, mégsem így van. Nincsenek benne húzó mozdulatok (heló hátizmok) és nincsenek benne többek között tenyértámaszok sem (mellizom…). Egy szó, mint száz, kiegészítő mozgásnak használd!

Akkor menj hot jógára, ha a légző és keringési rendszered teljesen egészséges. És még így is megterhelő lesz. Ezért sem ajánlom a heti 1-nél gyakoribb forrójógát. Az a heti egy viszont szépen tud hatni, mint egy szauna, mozgással egybekötve. A bőröd kisimul, nemcsak a vizet, de a gondjaidat is kiizzadod a szervezetedből.

Kezdőként belevághatok?
Jógában kezdőként szerintem nyugodtan. Viszont kezdő mozgásnak nem javasolnám elsőre. Nem ilyen körülmények között kell megtanulnod, hogy melyik izmodat hogyan aktiváld stb. De kezdő jógaélménynek, ha tényleg abszolút a jóga fizikai részére vágysz, egy aktívabb jógára, akkor lehet, hogy megtetszik neked.

Tényleg jobban nyúlnak az izmaink a melegben?
Átmenetileg azt érezheted, hogy könnyebben mozogsz a nagy meleg hatására. Csak arra vigyázz, azt tudatosítsd, hogy ez nem fenntartható. Reggel ágyból felpattanva ne akard megcsinálni azt a mozdulatot, amit a 40 fokos teremben a 80. percben simán meg tudsz csinálni.

Konklúzió, vagyis jó/nem jó/kinek jó ez a mozgásforma – két mondatban.
Nincs mindenki számára üdvözítő módszer, így ez sem az, nincs tökéletes mozgásforma. Azoknak ajánlom kiegészítő mozgásként, akik teljesen egészségesek, van mozgásos tapasztalatuk, szeretik magukat egy kicsit „szivatni” a körülményekkel, bírják a monotonitást, és szeretik a mérhetőséget. A jógában nem a spirituális fejlődést, hanem a fizikai részét kedvelik.

Számomra nagyon fontos, hogy minél többen leljenek rá a saját gyakorlásukra, legyen az bármi is, így ha kérdésed van, írj nyugodtan, szívesen válaszolok! 

panni@njoylife.hu

Olvass még mozgásról!

3 torna az otthon töltött estékre:
https://mkb20percegeszseg.hu/tipp/3-torna-az-otthon-toltott-estekre
Hogyan készíts edzőtermet az otthonodból?
https://mkb20percegeszseg.hu/tipp/edzoterem-otthon
TOP 20 ajándékötlet futóknak:
https://mkb20percegeszseg.hu/tipp/top-20-ajandekotlet-futoknak

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!