Skip to main content

Kertészkedj, ne szerelj!

Mi az első reakciód, amikor valami nem úgy működik, ahogyan elvárod? Mit csinálsz, ha elromlik a kávéfőződ, ha leesik a biciklid lánca, ha kilyukad a kedvenc pulcsid, vagy ha eltörik a telefonod kijelzője? Megpróbálod megszerelni aztán ha nem sikerül, akkor lecseréled.
Vagy mit csinálsz, amikor a szomszédba költözik egy meglehetősen olaszos család, akik rendszerint hajnali kettőkor kezdenek bele a konfliktusaik rendezésébe? Megpróbálod megbeszélni velük, aztán ha nem működik, legrosszabb eseteben te költözöl inkább nyugisabb helyre.
Szóval, ha valami rossz vagy nem úgy működik, ahogyan mi szeretnénk, akkor megpróbáljuk megszerelni, kijavítani, megjavítani.

A kontroll csapdájában

Sajnos a gondolataink és az érzéseink esetében ezek a módszerek – a megjavítás, lecserélés, elkerülés – nem pont úgy működnek, ahogyan szeretnénk. Minél inkább zavar téged valami és minél inkább próbálod magadban ezt megjavítani, annál rosszabb lesz a helyzet.
Egyszer mentővel voltunk egy fiatal lánynál, a barátnője hívott ki bennünket pánikroham miatt. Kiderült, hogy az első ilyen „roham” pár hónapja egy koncerten volt, ahol a tömeg miatt lett rosszul. Mivel nem akart többször ilyet érezni, ezért kitalálta, hogy nem megy tömegbe. Ha nincs tömeg, akkor nincs pánikroham – gondolta. Aztán egyszer a boltban is rátörtek a nehéz érzések, ott is „pánikolt”, így már boltba sem járt. Majd következett az egyetem és egy idő után már nem mert kimenni otthonról. Mígnem otthon is rátört egy pánikroham és teljesen összetört, mert rájött, hogy nem tudja elkerülni ezeket. Ekkor kellett mentőt hívni hozzá.
Szerencsére ma a hölgy tökéletesen jól van, mert megtanulta, hogy az élmény elkerülése, mint kontrolltechnika nem működik. Sőt, egy idő után már nem a rossz érzés a probléma, hanem ahogyan ettől szabadulni próbálsz. A gondolatainkkal ugyanez a helyzet. Nem lehet őket, erővel megváltoztatni, lecserélni vagy kitörölni. Minél inkább ezt próbálod, annál nagyobb lesz a „baj”.

A jószándékú tanács még nem jó tanács

Biztos tanácsolták már neked, hogy “áh, azt engedd el”. Ennél már csak azt szeretem jobban, amikor valaki azt tanácsolja, hogy “kerüld a stresszt”. Ezek a leghasználhatatlanabb, sőt legkárosabb tanácsok, mert nem lehet őket jól teljesíteni.
Szóval a gondolatok, érzések estén a szerelés vagy lecserélés nem jön be. Minél inkább próbáljuk kontrolálni azt, hogyan érezzük magunkat, annál nagyobb lesz az életünkre gyakorolt hatása az adott érzésnek, gondolatnak.
Ezért nagyon fontos az elfogadás, amelyről az előző cikkben olvashatsz bővebben. Ha elfogadod, ami van, akkor lehetőséged nyílik eldönteni, hogy éppen mire figyelsz. Ezt a képességet tudod gyakorolni a különböző mindfulness gyakorlatokkal, például a meditációval. Indulásnak Remsei Rita remek cikkét ajánlom.
Szerencsére van még egy lehetőség, amivel megpróbálhatod befolyásolni, hogyan érzed magad és milyen gondolataid vannak. Meg tudod változtatni a környezeted, amelyben élsz és dolgozol. Ez nyilván nem tud egyik percről a másikra megtörténni, és ugyanígy nem fogja egyik pillanatról a másikra megváltoztatni az érzéseidet és a gondolataidat sem, de szépen lassan alakítja őket. Sokszor elfelejtjük, hogy milyen erősen hat ránk, hogyan érezzük magunkat a környezetünkben.

Kertészkedni jó

Éppen ültetési időszak van. Képzeld el, hogy elültetsz egy paradicsommagot. Aztán nem nő olyan gyorsan, mint azt te elvárod (mondjuk az egyik hobbikertész insta csoportban látottak alapján). Mit teszel? Húzogatni kezded? Vagy elkezded noszogatni, hogy „hé, nőjjjééé már gyorsabban”!? Jobb lesz ettől? Nem valószínű, sőt. Azonban ha optimális feltételeket biztosítasz számára, ha kiteszed a napra, mert azt szereti, kap tápszert, elég vizet, azaz megváltoztatod a környezetet, amelyben nő, akkor előbb-utóbb szárba szökken.
Így vagyunk az érzésekkel és a gondolatokkal is, Minél inkább meg akarjuk szerelni őket, annál rosszabb helyzetben leszünk. Mostantól, ha azon kapod magad, hogy nehéz érzéseid vagy gondolataid vannak, akkor inkább jusson eszedbe, hogy kertész vagy, nem autószerelő!

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!