Skip to main content

Így szereted meg az úszást!

Mit jelent a vízhez szoktatás?

Nagyjából 3-4 éves lehettem, amikor a szüleim úgy döntöttek, ideje lenne a víz alá merülnöm és nem csak a felszínen pancsolnom. Ők azt a taktikát választották, hogy szimpla egyszerűséggel bedobnak a vízbe, és ezt addig ismételték, amíg meg nem szoktam a víz alatt lenni. Az oktatás sikeres lett: víz alá merültem.

Egy kicsivel később, 20 év múlva, az egyetemen részt vettem egy kurzuson, ahol egy vízi terápiás módszerről tanultunk. A módszer egyik legfontosabb eleme a vízzel való kapcsolat kialakítása és tudatosítása volt. A végeredmény pedig elképesztő és leírhatatlan élmény volt, hiszen olyan mozgásukban korlátozott emberekkel találkoztunk, akik a vízben újra régi önmaguk lehettek. Sokat számít, hogyan kapcsolódunk a vízzel.

Hogyan kezdjük el?

A vízzel való ismerkedés nemcsak a gyerekeknek és az úszni még nem tudó felnőtteknek, de azoknak is fontos, akik valamiért nem szeretnek úszni.

Gyerekeknek azt szoktuk tanácsolni, hogy otthon kezdjék el a folyamatot a fürdőkádban, felnőttek pedig először lehetőség szerint medencében.

Az arc vízbe mártása

Mielőtt alámerülnénk, érdemes lemosni picit az arcunkat a vízzel, majd utána úgy, hogy a szemünk még kint van, orron keresztül kezdjünk buborékot fújni. Ha már magabiztosabbak vagyunk (mi vagy a kisgyermekünk), lejjebb merülhetünk és már a szemünkkel a vízben folytatjuk ugyanezt .

A lebegés

Aki nem tud úszni, az általában a lemerüléstől fél, ezért második lépésnek érdemes megtanulni lebegni, ezzel tudatosítva, hogy a víz fenntart. Valaki támassza alá a törzsünket, előbb hason, utána pedig háton lebegjünk. Ne lökjük magunkat a felszínre, várjuk meg amíg a lábunk elemelkedik a talajtól.

A lemerülés

Ha ezeken is átjutottunk, jöhet a mókás része, üljünk le a medence aljára. Egyáltalán nem könnyű ott maradni, sőt sokkal nehezebb, mint a felszínen lebegni. Ez pszichésen azt az üzenetet erősíti bennünk, hogy a víz a felszínen szeret tartani bennünket, és segít nekünk.


Hogyan tovább?

Gyermekeknél és úszni nem tudóknál itt érkezik el a pont, ahol érdemes átadni a stafétát egy profinak, és elsajátítani az úszás technikáját. Budapesten jó pár lehetőség van felnőtt úszásoktatásra is!

Aki pedig tudott már úszni, annak azt tanácsolom, kezdje kicsiben az úszás megszeretését, figyeljen a testére és arra a szabadságra, amit a víz ad. Végtére is az úszás az egyik legjobb sport, átmozgatja az összes ízületet, növeli a tüdőkapacitást és javíthatja a tartást.

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!