Skip to main content

Így kezeld magadban a téli depressziót

Novembertől egyre rövidebbek a nappalok, egyre kevesebb a napsütés, és egyre többször találkozunk borongós, ködös, nyálkás, hideg szürkeséggel. Ez nyilvánvalóan a hangulatunkat is befolyásolja. És ez tök oké.

Az a helyzet, hogy kialakítottunk egy olyan világot, amelyben már szinte alig kell alkalmazkodnunk a környezethez, sőt, egyre inkább mi várjuk el, hogy az alkalmazkodjon hozzánk. Azonban a jó öreg, genetikailag belénk kódolt evolúciós mintáinkkal nem tudunk mit kezdeni. Ezek pedig azt mondják: kevesebb napfény, hideg, köd?! Regenerációs idő!

Ebben a téli időszakban az állatok nagy része is kevesebbet mozog, egy részük téli álmot is alszik. A mi őseink sem voltak olyan aktívak télen, mint nyáron, ilyenkor pihenték ki a tavasztól késő őszig tartó mezőgazdasági munka fáradalmait.

Ezek után tulajdonképpen nem is olyan meglepő, hogy a téli hónapokban levertebbek, álmosabbak, kedvtelenebbek vagyunk. Csodálkozni azon kellene, hogy elneveztük ezt a jelenséget téli depressziónak és mindenáron kezelni is akarjuk. Ha az a fejünkben történet, hogy ezek az érzések helytelenek és nem normálisak, akkor azzal foglalkozunk, hogy ezeket, a körülmények tekintetében teljesen normális érzéseket megváltoztassuk vagy elkerüljük. Csakhogy ezeket nem lehet direkten megváltoztatni. Minél inkább próbáljuk, annál nagyobb lesz az életünkre gyakorolt hatásuk. Amit tehetünk az az, hogy tudatosítjuk magunkban: élőlények vagyunk, és mint ilyenek, kapcsolatban vagyunk a környezettel. Fogadjuk el, hogy ez most azt jelenti, hogy kicsit lassítani kell.

Persze az aktuális érzéseinktől függetlenül odafigyelhetünk arra, hogy azt csináljuk, ami számunkra fontos és erőt ad: találkozzunk a szeretteinkkel, barátainkkal még akkor is, ha úgy érezzük éppen nincs kedvünk. Mozogjunk, de legyünk tisztában azzal, hogy nem ebben az időszakban fogjuk a legjobb teljesítményt nyújtani. A rendszeres séta hangulat- és egészségjavító hatása viszont tudományosan bizonyított. És ami nagyon fontos: aludjunk többet! Ezekkel finoman visszahathatunk arra, ahogyan érezzük magunkat ebben az időszakban. Ne feledjük viszont az sem, hogy nem az a lényeg, éppen mit érzünk, hanem hogy azt csináljuk, ami fontos. Nekünk.

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!