Skip to main content

Dzsiu-dzsicu: a földharc

Miii? Dzsiu-dzsicu? Nem, ugyanis helyesen leírva jiu-jitsu. Ez egy tradicionálisan japán küzdősport, amely állásból indul, majd földre vitellel folytatódik és végül a földön feladásra kényszerítéssel vagy – ha ez nem sikerül, akkor – pontozással dől el a küzdelem.
Én ennek a brazil ágát űzöm.

"A brazil jiu-jitsu a japán judóból, a Gracie család által kialakított olyan földharc-, vagyis birkózó rendszer, amelynek célja az ellenfél mihamarabbi befejezése, feladásra kényszerítése fojtással vagy ízületi feszítéssel. Ütni, rúgni nem lehet, csak dobni és birkózni. A brazil jiu-jitsu gyakorlója nem két vállra fektetésre vagy pontszerzésre törekszik, hanem ténylegesen az ellenfél fizikai legyőzésére." /Forrás: http://pitbjj.hu/brazil-jiu-jitsu/ /

Ez nem hangzik így túl jól. Minek is „veretem össze magam”? Hát, ezt szeretni kell. Szeretem a harcművészeteket, sok ilyen mérkőzést néztem korábban, de mindig is a földharc vonzott igazán. Utánajártam, mi is ez pontosan, milyen sportágakban jelenik meg, és így esett a választásom a brazil jiu-jitsura. Nagy előnye ennek a sportágnak, hogy kortól és nemtől függetlenül bárki űzheti és fejleszti a taktikai érzéket: „emberi sakknak” is nevezik, mivel mindig előre meg kell tervezni a következő lépést.

Az edzésekről tudnod kell, hogy kétféle formában történnek:

- Gi: formaruhában történő edzés. A ruhát ebben az esetben meg lehet fogni, annak segítségével lehet technikákat kivitelezni.
- Nogi: formaruha nélküli edzést jelent. Az edzések fightshortban és rashguardban (ez a felső) zajlanak, ami egy technikai, légáteresztő sportöltözet. Az edzés során az említett ruhaneműbe nem szabad belekapaszkodni a segítségével fogásokat alkalmazni, csak végtagokat, testrészeket szabad megérinteni. Ez az edzésforma eltér a gitől, jobban hasonlít az utcai küzdelemre.

A formaruha mellett fogvédő használata erősen ajánlott. Egy edzés 2 órás, amely természetesen bemelegítéssel kezdődik, ezt követi az új technikák bemutatása és gyakorlása, majd szabad küzdelmekkel folytatjuk. Egy küzdelem átlagosan 5-6 percig tart. A küzdő partneredet vagy te választod, vagy az edző jelöli ki számodra. Az edzéseken lányok fiúkkal is küzdhetnek, de versenyeken szigorúan csak azonos neműek versenyezhetnek egymással. Meg kell jegyeznem, hogy a csajok elég kemények, nem szabad elviccelni a dolgot, elbízni magunkat. ☺️ A foglalkozások barátságos légkörben zajlanak, a kölcsönös tisztelet és az ellenfél megbecsülése alapérték a megmérettetések során.

Aktuálisan heti 2x járok edzeni, ha tehetem, akkor néha 3x is. Komoly eredmények eléréséhez, azonban minimum heti 5 edzésre lenne szükség. Nemzetközi sikerekhez pedig legalább napi 2 edzésre. Én csak hobbiszinten űzöm a sportot, a mozgás szeretete miatt. Kikapcsol és feltölt. Versenyeken való részvételre bárkinek, bármilyen edzettségi szinttel van lehetősége, akkor is, ha így hobbiszinten sportol, mint én.

Mint sok más küzdősportban, itt is vannak fokozatok, melyeket a különböző színű övek jeleznek a következő sorrendben: fehér, kék, lila, barna, fekete és piros, ami az alapító mesterek színe. Én most lila öves vagyok, ami egy jó erős középszintnek felel meg így 10 év után. ☺️ A fekete öv senki számára nem elérhetetlen. Ha az ember nem hagyja abba, fegyelmezetten és szorgalmasan jár edzésekre, akkor eléri; a siker előbb-utóbb garantált. Inkább utóbb. ☺️ Szóval kitartás, ez ne szegje senki kedvét!

Tippjeim arra az esetre, ha elmennél a küzdősportok, harcművészetek irányába:

- Nem szükséges más küzdősport elsajátítása, csupán kiegészítő jelleggel ajánlott, hiszen más küzdősportok edzésein van arra lehetőség, hogy olyan elemeket sajátítsunk el, amelyeket a saját sportágadban is tudsz hasznosítani, de erőnléti edzéseket is érdemes beiktatni. (pl. crossfit, kettlebell)
- Amatőr szinten nem fontos speciális étrendet tartani, én sem teszem, de sokat eszem ☺️, kell az energia. Profi szinten természetesen van szerepe az étkezésnek.
- Ne aggódj, ha esetleg szemüveges vagy, más küzdősportoknál ez gond lehet, de itt nem. Ezt a sportot a folyamatos fizikai kontakt miatt állítólag még vakon is űzheted. Az edzéseken én se hordom a szemüvegemet, de szerencsére ez a tényező a teljesítményemen nem változtat. ☺️
- A sérülésekre itt is fel kell készülni, elég gyakoriak az ízületi problémák, mint porcleválás, szalagszakadás, törések.
- Készülj fel arra, hogy az első edzés nagyon megerőltető lesz. Nekem is kellett néhány hónap, amíg megszoktam az intenzitását. Minden edzés komoly fizikai kihívás. Ráadásul technikailag is nehéz elsajátítani a különböző fogásokat. Szóval türelem, türelem, türelem… ☺️
- Ha hozzászoktál és meglesz az erőnléted, akkor számos előnyét élvezheted majd: jó állóképességet ad, mentálisan erősít, fejleszti a tűrőképességet és a logikai készséget, önfegyelemre tanít, magabiztosságot ad és jó hatással van a konfliktuskezelési technikáidra is.

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!