Skip to main content

Dicsőséges Kékszalag!

2019-ben 2. helyezett lett az MKB Extreme Sailing Team

A vitorlázásról sokunknak a gyermekkor ugrik be, a balatoni nyaralások, amikor a mólón ülve, hatalmas csodálattal tekintgettünk a távolban fehérlő árbócok felé, szemünkkel egészen addig követve útjukat, amíg el nem tűntek a látóhatáron. Pedig ami kívülről a nyugalom szigetének tűnik, az a fedélzeten feszes és igen kemény munka, amelyhez komoly szakértelemre, mentális és fizikai felkészültségre, egészségtudatos életmódra van szükség. Az MKB Bank, az MKB-Euroleasing és az MKB-Pannónia Alapkezelő évek óta áll az idei Kékszalagon ezüstérmes MKB Extreme Sailing Team vitorláscsapat mögött, versenyeiket figyelmemmel kísérve, támogatásukról biztosítva őket.

A versenyről és a vitorlázásról dr. Kaiser Kristóf, az MKB Extreme Sailing Team kormányosával, az MKB 20 perc egészség program vendégmentorával beszélgetünk.

Kristóf, először is gratulálok a csapatnak ezért az igen szép eredményért, szerintem az egész MKB Pénzügyi Csoport nagyon büszke most rátok, és még büszkébbek leszünk, ha beleláthatunk picit a kulisszatitkokba. Mesélj kérlek arról, hogy milyen egy ilyen verseny belülről!

Engedd meg kérlek, hogy elsőként megköszönjem az MKB Pénzügyi Csoport segítségét. A mögöttünk álló cégek, a cégek élén tevékenykedő emberek nélkül ugyanis nem sikerülhet egy ilyen eredmény, az egész csapat nagyon boldog és hálás azért, hogy elértük ezt az eredményt!

És akkor a csapatról… A team egyébként 6 főből áll. Fiatalok vagyunk, hiszen az átlagéletkor 30 környékén lehet.

A verseny elengedhetetlen része a felkészülés, így első körben erről beszélnék. Már októberben megkezdjük a parti felkészülést. Ennek fontos része, hogy fizikailag rendben legyünk. A testi edzettség megteremtése mindenkinek a saját felelőssége, nekem mindegy, hogy ki hogyan, milyen módszerrel éri el a megfelelő fizikai erőnlétet. Az is egyéni felelősség, hogy mindenki odafigyeljen a súlyára, de mindenki kellőképpen rutinos már és pontosan tudja, mire van szüksége. Ha ne adj’ Isten valaki „elkanászodna”, és nem teljesítene jól, akkor azért odafigyelünk rá és türelemmel vagyunk, hogy behozza a lemaradást.

Minden csapattagnak megvan a maga pozíciója, szerepe. Fontos, hogy minden posztra a megfelelő karakter kerüljön. Vannak, akik 60 kg körüli súllyal rendelkeznek, ők könnyebben mozognak, mobilak, feladatuk többek között a vitorlák fel- és lehúzása; és vannak „nehézsúlyúak” is :), ők az „erőgépeink”, hiszen nagy erőbírással rendelkeznek. Kormányosként az én erőnlétem nem annyira fontos, de én is odafigyelek rá, fejben viszont nagyon erősnek kell lennem, mert én alakítom ki a taktikát, irányítom a csapatot. A taktika alakításában vannak segítőim: van aki figyeli az aktuális időjárás alakulását, illetve az előrejelzést, és van aki az ellenfelek pozícióját, a végső taktika a „szemek”, a megfigyelők inputjai alapján áll össze.

Április elejétől már a hajón edzünk, közben folyamatosan videókat elemzünk, többször körbemegyünk motorcsónakkal, vizsgáljuk a vizet, a hínárhelyzetet stb., gyakoroljuk a vitorlacseréket. Egy-egy edzés alkalmával akár napi 100 fordulót is megteszünk. Május vége felé indul versenyszezon, a Kékszalag előtti versenyeket is lehet edzéseknek tekinteni, ilyen például a Pünkösdi Regatta, amely az első komolyabb erőpróba, vagy a Fehérszalag, amely a Kékszalag „főpróbája”. A legjobb formánkat a Kékszalagra kell időzíteni! :)

Aztán, ha lement a Kékszalag, augusztusban tartunk egy kis pihenőt, majd hó végén kezdünk készülni az olasz tókerülőre (Garda-tó), de ezen sajnos két éve nem voltunk, mert az új hajó erre nem alkalmas. Jövőre újra tervben van, hogy indulunk, mert előreláthatólag új hajónk lesz.

Akkor jól sejtettem, hogy komplex csapatmunka folyik a katamaránon. :) Mennyire helyettesíthetik egymást a csapattagok?

Nem játszunk helyettesíthetőséget, inkább vannak tartalékosaink, de még nem volt arra példa, hogy versenyre kiessen valaki. Edzésen már előfordult hiány, akkor mást mozgósítottunk, de verseny esetén ez nagy hátrányt jelenthet, hiszen nagyon fontos tényező a 6 összeszokott ember szimbiózisa.

Ha nem is 48 órát (ami alatt a Kékszalagot teljesíteni kell), de tartós koncentrációt igényel a vitorlázás, hogyan birkóztok meg ezzel?

A Kékszalag minden szempontból kihívás. Abból a szempontból is, hogy magaddal is küzdesz. Amikor már a 6. vagy 10. órában vitorlázol, akkor csökken a koncentráció, de fiatal csapatként e téren előnyünk van, jól bírjuk a gyűrődést. A jó koncentrációhoz elengedhetetlen a megfelelő hidratáció, senkinek sem szabad lemerülni biológiailag (sem). Minél jobban bírják a csapattagok, annál könnyebb dolgom van nekem is… Amúgy azt hiszem, versenyszituációban az utolsó utáni pillanatig képes vagyok koncentrálni, de volt már olyan, hogy rögtön a befutó után átadtam a kormányt, annyira kimerültem. :)

Mekkora jelentősége van a Kékszalagnak, Európa leghosszabb és legrégebbi versenyének a sportban hazai és nemzetközi szinten egyaránt?

A kékszalag a legkompetitívebb, a technikai innovációknak itt nagy tere van, ezen a versenyen a legváltozatosabb hajók mérettetik meg magukat: valakinek az erős szél a jó, valakinek a gyengébb – ez adja a változatosságát, de összességében elmondható, hogy lassabb hajóval, jó taktikával lehetsz jobb is az amúgy gyorsabb hajónál, akinek egyébként nincs olyan jó taktikája. Az élmezőny jelenleg 10-12 nyerőesélyes hajóból áll.

Az idei megmérettetés rendkívül nehéz volt a csapat számára. Az év elején 50%-ban teljesen új csapattal vágtunk neki a felkészülésnek, így szinte nulláról kellett begyakorolni az alapvető manővereket, illetve össze kellett szokni a rendelkezésre álló idő alatt. Erős szeles hajóként alapvetően az élénkebb, foilos időre készültünk, ugyanis a mi hajónknak ez kedvez, ám a Balatonon kialakult hínárhelyzet (ami a mi speciális uszonyokon közlekedő hajónkat nagyban hátráltatja), illetve a gyenge szeles előrejelzés arra kényszerített minket, hogy a Fehérszalag napján elkezdjük átépíteni a már megszokott hajónkat, ugyanis azon a versenyen súlyos vereséget szenvedtünk, a keleti medencében található hínármezőkkel nem tudtunk mit kezdeni.

Közel 4 napon keresztül, az utolsó utáni pillanatban építettük át a hajót. A munkából a teljes csapat kivette a részét, de nagyon nehéz volt lelkileg: a partról néztük az ellenfelek edzését, miközben gittesen, csiszolópapírral vagy éppen valamilyen szerszámmal a kezünkben munkálkodtunk a hajón. Kedd este (kicsit több mint egy nappal a Kékszalag előtt) került vízre a hajó, amelyet közel 300 kg-tól szabadítottuk meg (össztömege amúgy nagyjából 1700 kg). Elérkezett a Kékszalag előtti utolsó nap. Az ellenfelek a parton pihentek, mi pedig nekiálltunk a vízi tesztelésnek, amely közel 3 órán át tartott, és amelyet megkönnyebbülés követett, hiszen minden működött. A Facebookon, az MKB Extreme Sailing Team oldalára írtam egy kormányosi értékelést – ebből jól láthatjátok, mikkel szembesülünk, hogyan illesztjük a taktikánkat az aktuális helyzethez. Hát ilyen a Kékszalag, változatos, kiszámíthatatlan, és mostanában nem túl szeles. :)

És mi az alapvetően erős szeles hajónkkal nagyon örülünk a 2. helynek. Ehhez kellett a csapatunk kimagasló teljesítménye: köszönöm Pajor Szabolcs, Munka Márton, Szigeti Stacey, Hercsel Máté és dr. Kuczora Gergely teljesítményét! Szerencsés vagyok, hogy rájuk támaszkodhatok, igazi csapatként küzdöttünk!

Télen is van edzés?

Nincs, mert ezzel a hajóval nem tudunk utazni, itthon meg ugyebár befagynak a tavak. Van olyan csapattag, aki más hajóosztályban külföldön tud gyakorolni, de ebben az osztályban mi így együtt nem.

Van példaképed? Ha igen, ki és miért épp ő?

Nincs, azaz nem egy konkrét személy, hanem a saját célkitűzéseimet üldözöm, nekem ez ad erőt.

Egy interjúban mondtad, hogy elég későn, 12 évesen kezdted a vitorlázást. Miért számít ez későnek?

Igen, valóban ez későinek számít. Ugyan veszprémi születésű vagyok, ahol a Balaton közelsége adott volt, de csak strandolni jártunk oda. Egyik nyáron alakult úgy, hogy vitorlástáborba küldtek a szüleim, ahol a táborvezető, Eszes Béla (a 4 évesen már vitorlázó Eszes Tamás olimpikon édesapja – a szerk.) számára 1 hét alatt kiderült, hogy van érzékem ehhez a sporthoz, így mehettem vele táborról táborra; megegyeztünk, hogy maradhatok tovább, ha a nyár hátralévő részében segítek neki. Sokat foglalkozott velem, majd beajánlott a Balatonfüredi Yacht Clubba, ami Magyarország egyik jelentős egyesülete. Részt vettem egy castingon, kipróbáltak, majd versenyezhettem is. Jó nagy lemaradásban voltam, hiszen sokan már 7-8 évesen kezdik. Az Optimist, azaz kezdő hajót így hamar kinőttem (szó szerint, súlyban ). Először magyar ranglistákat nyertem, az országos bajnoki cím pár évig váratott magára. Mára hatszoros Magyar, illetve kétszeres Osztrák Bajnok, illetve tízszeres Magyar Bajnoki helyezett, Európa Kupa-győztes, Fehérszalag abszolút 1. helyezett, Kékszalag osztályhajó 1. helyezett, összetett 2. és 3. helyezett eredményekkel büszkélkedhetem. Veszprém Megye legjobb sportolója (2008) különdíjat kaptam, és 2007 év végén meghívást kaptam a magyar válogatottba is. Mindössze 17 évesen én voltam akkor a legfiatalabb olimpiai válogatott kerettag, Berecz Zsombor után a második számú kiemelt személy, aki tavaly történelmet írva megnyerte Magyarországnak az első világbajnoki címet olimpiai hajóosztályban, így az olimpiára favoritként fog menni.

Akkor sikerült behozni a lemaradást. :) Mit gondolsz, miért és hogyan tudott ez így alakulni?

Talán azért, mert nemcsak sportolni vágytam, nemcsak sportként fogtam fel, hanem folyamatosan képeztem magam, fontos volt számomra a tanulás is az edzés mellett.

Olimpiára is sikerült kijutni?

Sajnos végül nem. A 2010-es év egy nagy vízválasztó volt az életemben. Egy makacs ízületi betegség miatt 4 hónap kényszerpihenőre küldött a sors. A 2012 olimpiai kvalifikációs kvóta megszerzéséért folyó küzdelemről, és az utolsó U21-es világbajnokságomról így lemaradtam. Így kerülhetett viszont sor az életem újragondolására, és így terelhettem abba az irányba, amelyben most is vagyok. :)

Elsőként például újragondoltam a tanulmányaimat. Mérnöknek készültem, így a BME-re jártam, de ekkor rájöttem, hogy nem ezt akarom és elkezdtem a jogot. Most ügyvédjelöltként bankjoggal, adójoggal foglalkozom egy ügyvédi irodában.

Aztán elkezdtem nagyhajózni, ebben is sikereket elérni, és tulajdonképpen a mostani formáció elődje, az Extreme Sailing Team is ennek következményeképp alakult meg 2015-ben, amellyel az első évben a Fehérszalagon rögtön az első helyen végeztünk, Kékszalagon pedig a szintén előkelő harmadik helyet szereztük meg.

Mivel gyengébb hajóval mentünk, mint versenytársaink, amelyet felkészültséggel, jó taktikával és néha óriási merészséggel ellensúlyoztunk, felfigyeltek ránk. Az MKB-Euroleasing például a kezdetektől mellettünk van. 2018-tól az AC45f típusú hajónkkal új időszak kezdődött, akkor már az MKB Bank névadó szponzorunk lett, az MKB-Euroleasing és az MKB-Pannónia Alapkezelő töretlen bizalma mellett. Ez a hajó foiler, tehát képes kiemelkedni a vízből, bizonyos sebesség felett egyik teste sem úszik, hanem a speciális uszonyain támaszkodik. Teljesen más, mint az eddig megszokottak, szinte újra kellett tanulni a katamaránozást, de eredményeink szerencsére azt jelzik, hogy sikerrel vettük az akadályokat és ezekben a sikerekben nagyon fontos a teljes MKB szerepe. A ti támogatásotok nélkül nem lehetett volna a technikai hátteret biztosítani. 4 év kitartó munka gyümölcse a mostani 2. hely, és ezt nagyon köszönjük!

Van-e vágyott eredmény/díj?

Természetesen a Kékszalag 1. hely, és persze jó lenne megnyerni az összes európai a nagy tavi tókerülő versenyt is. Mindet , az olaszt, a németet, a svájcit is.

Szintén egy interjúdban hallottam, h egyre többen vannak az élmezőnyben. Mi ennek az oka? Mi alapján dől el, hogy kik érnek be dobogós helyeken?

Nagyon sok jó vitorlázó küzd a Kékszalagért, hiszen ez a legnagyobb presztízsű és leglátványosabb verseny, ez a magyar tenger, a Balaton és a vitorlázás legrangosabb hazai ünnepe.

Az esélyesek mind nagyon jól képzett vitorlázókból álló csapatok, a hajók kiképzése és technikája is topon van, így nem véletlen, hogy a verseny egyre jobban kezd kiegyenlítődni, immáron közel 12 egység verseng az első helyért. Ami kell: kiváló hajó, kiváló csapat, jó taktika – ezek azért a top csapatoknál megvannak. Ami még kell, az a szerencse. Most például az döntött a verseny utolsó kilométerein a nyertes Racing Django és a mi csapatunk között, hogy ki kapta előbb a jó szelet Tihanynál. Most sajnos nekik jött a lap! :)

Kedvenc vized van-e? :)

A Garda-tó. Szerencsés a lokációja, hiszen tiszta időben erős szél fúj, itt jó élmény versenyezni.

Legveszélyesebb szitu?

2017-ben 13 csomó sebességnél (kb. 24 km/h – a szerk.) épp „nagy harcban” voltunk Fifty-fiftyvel, egy vízkivételi bójához túl közel haladtunk, és a bója láncát elkaptuk a víz alatt, ami miatt hirtelen nullára megállt a hajó, a legénység gyakorlatilag előre katapultált, kiestek a hajóból, az egyik csapattársam a nyakával vágott át egy 2 tonna teherbírású kötelet. Idén pedig egy rajt előtti eszméletvesztésünk volt, amikor egyik csapattagunkat épp a tarkójánál találta el a wing (a nagy vitorla), sajnálatos módon pont a bukósisak alatt. Fél óra múlva újra tudta, hogy hol van, el tudtunk rajtolni és meg is nyertük a futamot, de utána egyből ment a korházba kivizsgálásra.

Az MKB Extreme Sailing Team Kékszalag mérlege

2016: 3. hely
2017: 6. hely
2018: 5. hely
2019: 2. hely

A dobogóról első hely még hiányzik, de a munka folytatódik! :)





az interjút készítette: Manger Eszter

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!