Skip to main content

Dehidratáció és futás

Az előző cikkemben az futáshoz kapcsolódó superfoodokról olvashattatok és úgy gondoltam, hogy a folyadékpótlás is megér egy misét.

Szervezetünk optimális folyadékszintje nem egy állandó érték. Függ életkortól, nemtől, edzettségi szinttől.
Biztos hallottatok már a dehidratáció fogalmáról, sőt van, aki már meg is élte azt. Túlzott verejtékezés és nem elegendő folyadékbevitel során alakul ki. Ilyenkor rugalmatlanná válnak az izmok, inak, a szalagok és a bőr is. Ha valaki ki van száradva és megcsípitek a bőrét, akkor az úgy marad és nem ugrik vissza azonnal az eredeti állapotában. Ez egy nagyon jó teszt, ha valakinél felmerül a dehidratáltság gyanúja. Megfelelő folyadék nélkül nő a szívfrekvencia és a testhőmérséklet. Romlik a teljesítmény, a keringés és a szervek működése. Testünk a szomjúságérzet kialakításával igyekszik jelezni számunkra, hogy: „Hellóka! Itass meg!”

Az izzadással azonban nemcsak vizet, hanem ionokat és sót is veszítünk.
Nekem mindig fehér szintvonalakat és térképeket rajzol a ruhámra a kicsapódott só.
Kezdő futóként volt olyan versenyem, ahol csak vízzel frissítettem és nem értettem, hogy miért nem „működök”. Elnehezedtek a lábaim, enervált voltam és teljesen leharcolva sétáltam be a frissítőpontra. Hála az égnek az frissítőpont segítői azonnal látták, hogy „kimostam” magamból az ásványi anyagokat és izotóniás sportitallal kínáltak, amivel pontosan olyan sűrűségű folyadékot töltöttem vissza a rendszerbe, amire szüksége van, hiszen ez tele volt ásványi anyagokkal.

Lassan 10 év futómúlttal már túl vagyok jó pár dehidratált sztorin, és már az edzés vagy verseny előtt is odafigyelek a megfelelő folyadékbevitelre, ugyanúgy, mint a szénhidrátraktárak feltöltésére.
Mindennap szedek magnézium-biszglicinátot, ami még az érzékeny hasúaknak sem okoz kellemetlen pillanatokat. Hiszem és vallom, hogy a magnéziumbevitelnek folyamatosnak kell lennie és nem elég alkalmanként bekapkodni néhány tablettát. A sópótlást sótabletta formájában oldom meg, amit futószaküzletben szerzek be. Érdemes kikérni az üzletben dolgozók véleményét, mert mindenkinek más jön be. Minden este megiszom egy nagy pohár vizet és reggel felkelés után is. Sportolás közben nem várom meg, hogy szomjas legyek, mert az nekem már késő. Ez persze egyénenként változik!

Az edzés végeztével inkább többször iszom kevesebbet, mert a nagy mennyiségű visszapótlás is megterheli a szervezetünket.
Lehet, hogy ezért megköveznek, de ha futás közben émelygek, akkor pár korty kóla segít megszabadítani a puffadtságérzéstől. Természetes gyomornyugtató alternatíva a gyömbéres-citromos víz, de ez sajnos nincs mindig kéznél.
A futás végeztével továbbá nagyon szeretek frissen facsart narancslevet inni, mert így a vitaminok mellett a természetes szénhidrátpótlás is megtörténik.

Amikor elkezdtem futni, nagyon aszkéta módon hajtottam a testemet az edzéseken. Ez egy darabig működött is, amíg meg nem érkezett az első hibaüzenet a szervezetemtől, hogy „Csókolom, üres a kamra!” Rá kellett jönnöm, hogy én sem vagyok golyóálló és igenis vissza kell adnom a szervezetemnek, amit elveszek tőle, mert ha nem, akkor előbb vagy utóbb benyújtja a számlát.
A „testem a templomom” elvet vallom és a tudatos edzésmunka mellett a tudatos táplálkozásban és folyadékpótlásban hiszek. Magyarul: azért futok, hogy bármit megehessek és megihassak! :D

Tudtátok?

Dehidratáció esetén a testtömeg 8%-kal is csökkenhet! Sportolás közben elsősorban a nátrium-, kalcium-, kálium-, klór-, és magnéziumvesztés a legjelentősebb! 

Fontos!

Soha ne kezdjetek el folyadékhiányos állapotban edzeni!

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!