Skip to main content

5 tipp a cukorfüggőség ellen

Amikor megláttam, hogy Évi és a többi elszánt harcostársa mibe kezdett, az első dolog, ami eszembe jutott az volt, hogy ha ez egy mozifilm lenne ezt a címet adnám: „Elvonó a kísértések földjén”. Kevesebb nagyobb kihívás van az életben, mint a mindennapi legális függőségeink elleni harc. Gyorsan le is szögezem, hogy a cukorfüggőség, az nem csak a függőség kisöccse. Ez ugyanolyan komoly, nagybetűs FÜGGŐSÉG, mint amilyen bármely törvényileg tiltólistán lévő szer kapcsán kialakulhat. A különbség az, hogy ezt szabad fogyasztani, sőt benne van mindenben és ezért folyamatosan ott van körülöttünk. Ilyen szempontból egy elvonó ehhez képest egy „joyride”, mert ott elmész és olyan helyen vagy, ahol ha akarnál se tudnál hozzájutni a szerhez. Itt a világban meg különösen sok körültekintés kell ahhoz, hogy olyat vegyél, amiben még véletlenül sincs cukor és ez csak a technikai oldala a jelenségnek, hiszen ott vannak még az érzéseink, vágyaink is. Van viszont 5 tippem, amit ha betartotok, akkor a tudomány jelenlegi állása alapján megkönnyítitek a saját dolgotokat.

1. Mindig aludjátok ki magatokat! Rengeteg kutatás van azzal kapcsolatban, hogy aki kialvatlan, az sokkal nehezebben áll ellen a zsíros, cukros, azaz a magas kalóriatartalmú kajáknak, mert ösztönösen ezeket keressük, szeretjük. Az agyunk a túlélésre hajt. Ha kialvatlanok vagyunk sokkal nehezebben állunk ellen a kísértésnek és hamarabb fogy el a döntési energiánk.

2. Próbáld meg minimalizálni a kísértést. Ennek a legegyszerűbb formája, ha nincs otthon vagy a munkahelyi asztalodon semmi, ami elcsábít. Érdemes erre az időszakra megkérni a családtagokat is, hogy segítsenek. Ha bekerül egy csoki a szekrénybe, akkor az onnantól kezdve beszél hozzád – legalábbis hozzám szokott – addig, amíg egy gyengébb pillanatodban meg nem eszed.

3. Ne félj a kudarctól. Sokat segít, ha ezt nem egy kétbites rendszerként képzeled el, ahol csak a „sikerült” vagy a „nem sikerült” értékeket veheti fel a kísérlet. Ha így teszel, akkor könnyen rá fogsz stresszelni arra, hogy most úgy érzed, hogy meg kell enned egy sütit, de ha megeszed, akkor elrontod és akkor nem sikerült, az meg szégyen… És mindeközben egyre feszültebb és stresszesebb leszel, úgy meg nem lehet jó döntést hozni. Ha stresszelsz, akkor az agyad csak a túlélésen dolgozik, ahhoz meg azt hiszi, cukor kell...

4. Ne félj a cukorsóvárgás érzésétől. Ebben a mindfulness igazán jön jól. Érdemes mindennap leülni pár percre és megfigyelni, hogy éppen akkor mi a helyzet benned. Milyen érzéseid, érzeteid, gondolataid, késztetéseid vannak és gyakorolni, hogy ezeket nem megoldani, eltüntetni, kitörölni, megszerelni kell, csupán megfigyelni. Ha így teszel, akkor az adott érzésnek és gondolatnak kisebb lesz a rád gyakorolt hatása. Képzeld el ezeket a belső tartalmakat úgy, mint az időjárást: néha fúj, néha esik, néha villámlik, szóval jön-megy, de ezek fölött mindig kék az ég. A kísértés érzése is elmúlik majd magától.

5. A legfontosabb pedig, hogy legyen meg egy nagyon tiszta érték, hogy miért szeretnétek ezt végigcsinálni. Fontos: érték és nem cél! Az értékalapú változásnál az a jó, hogy nem lehet elérni, csak csinálni. Például hogyha egészségesebben szeretnék élni, akkor olyan sosincs, hogy ezt eléred és vége, abba lehet hagyni. Vagy, ha az a cél, hogy játszol a határaiddal, akkor ennek a játéknak sincs vége. Szóval értékeitek legyenek, amelyekhez közelebb akartok kerülni.

+ 1. Érdemes támogatókat gyűjteni magatok köré, ez lehet barát, támogatócsoport, coach, terapeuta stb., akik segítenek akár az érték megtalálásában, akár a nehézségek átvészelésében.

Hajrá cukormentes február!

Ha jól jönne néhány recept-ötlet a cukormentes hónaphoz, akkor olvassátok el korábbi cikkeinket!

Zablisztes farsangi fánk recept
K
öretalternatívák saláta helyett

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!