Skip to main content

5 érv a rendszeres szaunázás mellett

Kevesen tudják, de a szaunázás nem is olyan új jelenség. Mint sok minden másban, az ókori rómaiak ebben is az élen jártak, hiszen katonáik is szívesen lazítottak forró gőzben. És nem véletlenül! Az alábbiakban a 75-90 °C közötti hőmérsékletet biztosító finn szauna és az infraszaunázás élettani hatásait gyűjtöttük össze, amellyel nemcsak a testednek, de a lelkednek is jót tehetsz. Ráadásul, a komplett program egy kezdő számára még 2 gyors, köztes hideg zuhannyal és egy kis pihenéssel együtt is belefér 20 percbe.

1. Segít megszabadulni a plusz kilóktól
Februárban szerencsére a többség még tartja magát az újévi fogadalomhoz, és a közelgő farsangi időszak ellenére is igyekszik igazán jó formába lendülni.Azok számára, akik máshogy képzelik el az izzadást, mint sportolás közben, van egy jó hírünk: forró kabinban ülve hasonló hatást tapasztalhatsz, mint kardióedzések során – megnő a pulzus, csökken a vérnyomás, felgyorsul az anyagcsere –, így ez nyilván az alkatodra is hat. Fontos azonban mégis leszögezni, hogy ezt a módszert nem a mozgás helyett, hanem mellé ajánljuk azért, hogy fokozza az edzések hatékonyságát.

2. Csökkenti a stressz szintjét
A stressz sajnos a mindennapos életünk része, a folyamatos idegeskedés és nyugtalanság pedig komolyan megviseli a szervezetet. Az sem segít, ha a feszültség mellé kevés alváss és túlzott koffeinfogyasztás is társul. Helyette itt egy remek tipp a szellem pihentetésére: ülj be relaxálni a forró szaunába egyedül vagy akár egy barátod társaságában, és hagyd kint a külvilágot!

3. Egyensúlyban tartja a hormonháztartást
A stressz nemcsak a lelki békédet dúlja fel, de a hormonszintedet is. A szaunázás azonban beállítja a kortizol – vagyis a stresszhormon – szintjét, amely kihat a pajzsmirigy működésére és a nemi hormonok (ösztrogén és tesztoszteron) termelésére is.

4. Betegségeket előzhetsz meg vele
A forró kabinban üldögélés és a hideg vizes zuhany váltogatása megtanítja a testet alkalmazkodni a gyors hőingadozáshoz, így edzettebbé, ellenállóbbá teszi a szervezetet. Az erősebb immunrendszer pedig segít elkerülni az ilyenkor gyakori influenzás megbetegedéseket és a megfázást. Sőt, mivel a szaunázás átmenetileg csökkenti a vérnyomást és javítja a vérkeringést, érrendszerünk és szívünk egészségére is kiváló hatással van, továbbá csökkenti a szívbetegségek kialakulásának kockázatát is.

5. Megszépíti a bőrt
A szaunát szokták a fiatalság forrásaként is emlegetni, mivel amellett, hogy egészségesebbé teszi a bőrt, az öregedés jeleit is csökkenti. A finn szaunában történő izzadás segíti a méreganyagok kiürülését és a bőrsejtek megújulását, az infraszauna pedig a jellemzően a hason-csípőn-combon fellelhető striákat és a narancsbőrt segít eltüntetni, mivel a fénye a bőr rugalmasságáért felelős kollagén termelését serkenti.

Ha kedvet csináltunk, fogadj el pár jó tanácsot is: szaunázás közben ne fogyassz folyadékot, különben nem a salakanyagokat, hanem a frissen megivott vizet izzadod ki. Hidratálj inkább valamivel előtte vagy utána! Továbbá, mielőtt belépsz a szaunába, szárítkozz meg! Ez nemcsak udvariassági kérdés: amellett, hogy így nem áztatod el a fa szaunapadokat, a méregtelenítési folyamatot sem akadályozod úgy, mint vizes testtel.

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!