Skip to main content

Így építs be a napodba 20 perc mozgást kint és bent!

Gyógytornászként sokszor találkozom azzal, hogy a pácienseim úgy érvelnek a mozgás ellen, hogy nincs elég idejük rá. Mindenki tudja, hogy mozgásnak sok pozitív egészségügyi hatása van, de a főnök még otthon is e-mailekkel bombáz, a szennyes óriási halmokban áll már, a gyerek matek házija pedig nem fogja megírni magát, sőt nagyon úgy néz ki te sem fogod megírni, mert hogy lehet ilyen értelmetlen feladatot adni kisiskolásoknak?! Szóval az utolsó gondolatunk utáni utolsó gondolat marad, hogy még egy kis sportra is időt szánjunk.

Az Amerikai Szív Egyesület (American Heart Association) ajánlása szerint minden nap 30 percet kellene mozognunk, ehhez képest a mozgáskultúra Magyarországon a következő: a lakosság több mint kétharmada 10 percnél kevesebb időt tölt napi szinten mozgással. Azt gondolom, hogy ha 30 perc mozgás nem is elvárható, de az arany középutat, azaz a 20 percet, érdemes megcélozni.

Ezért most itt van néhány tipp, amivel könnyedén nyerhetsz pár perc mozgást a napközben. Elég egyet választanod közülük és máris megvan a 20 perc mozgás, amit az egészségedbe fektetsz.

Reggel

6:00
Ha reggeli ember vagy és kidob az ágy, akkor érdemes a napodat rögtön mozgással kezdeni. Ahhoz, hogy ez tényleg megvalósuljon, még este készítsd ki a futóruhádat, és mielőtt kávéznál egyet, vagy elkezdenél készülni a napra, ugorj bele a futócipőbe és irány pár kör a környéken.

7:00
Amikor elindulsz munkába, számolj az érkezésre plusz 10 percet. Ha tömegközlekedéssel jársz, az utolsó megállót már gyalog tedd meg. Ha autóval közlekedsz, parkolj a lehető legtávolabb a parkolóban, és tégy meg gyalog nagyobb utat. Ha parkolóházban állsz, lift helyett a lépcsőn menj fel. Ha ezt hazafelé is megteszed, máris mozogtál 20 percet.

Napközben

9:00
Használd ki a telefonálással töltött időt! Ha éppen nem kell e-maileket írnod, állj fel az asztaltól, és amíg telefonon tárgyalsz, járkálj körbe, ha pedig hosszabb lesz a megbeszélés akkor sétálj is ki a szabad levegőre közben.

12:30
Az ebédszünetben is mozogj! Ne a közeli menzára menj ebédért, keress egy jó éttermet minimum 10 perc sétára! Ha otthonról hozol ételt, fogd meg pár hasonló házi kosztos munkatársadat és keressétek meg a legközelebb eső parkot, ott fogyasszátok el az ebédet, így nemcsak a hasatokat, de a D-vitamin raktárotokat is feltölthetitek.

Este

17:30
Mivel a benti mozgás is igen fontos, próbálj meg beépíteni pár nagyon egyszerű erősítő feladatot a házimunkák mellé. Mosogatás közben végezz lábujjhegyre állást. A mosógépből egyesével szedd ki a ruhákat és miközben kirázod őket, végezz guggolást. Egy plusz jó tanács, indíts el ehhez zenét, hogy ne érezd magadat teljes marslakónak közben.

18:00
Keress valakit, akivel sétálsz egyet! Akinek van kutyusa, annak ez kipipálva.

19:30
Csinálj erősítő feladatokat a TV előtt! Vagy a kedvenc műsorod reklámszünetében erősíts egy intenzív 10 percet, vagy a kedvenc sorozatod egy részét tornázd végig. Én például egy Jóbarátok részt szoktam végigmozogni



Hogyan tartsd fenn ezt hosszútávon?

Mérd
Legyen mindig egy kitűzött célod, amit elérhetsz, és azt mérd is. Például ma 5000 lépést sétálsz, okosórák, okostelefonok ma már mind mérik a lépésszámot.

Szokás
Találd meg a tippjeim között a számodra legkényelmesebben beilleszthető időpontot a mozgásra és tedd állandóvá!

Tudatosítsd
Fontos tisztázni magadban, miért is csinálod, amit csinálsz, azaz azt, hogy mi a célod. Én azt vettem észre a pácienseimnél, hogy akkor tudják betartani a rendszeres mozgásra kitűzött céljaikat, ha tisztában vannak azzal, mit nyernek, ha csinálják, és mit veszítenek, ha nem. Azt mindannyian tudjuk, hogy a mozgás hozzájárul az olyan betegségek megelőzéséhez, mint cukorbetegség, elhízás, szív-és érrendszeri betegségek, rák, nem beszélve arról, hogy a depresszióban szenvedőknek is bizonyítottan segít. Ha ehhez még az is társul, hogy mindezt a szabad levegőn is tesszük a napsütésben, akkor pedig duplán jó érzéssel fogunk nekivágni! A fontos az, hogy a saját miértedet találd meg, és az fog segíteni kitartónak lenni.

Hajrá, hajrá!

#csatlakozz!

...a programhoz!

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb cikkeinket, nézhesd meg mentoraink videóit. Ezekben szuper 20 perces tippeket adunk, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapjaid részévé válhat.

...a Facebook-csoporthoz!

Oszd meg a tapasztalataid, beszélgess szakértő mentorainkkal, legyél része egy pörgős, egymást támogató közösségnek!

...az Instagram oldalunkhoz!

Nemcsak nézni jó: az inspiráló tartalom mellett olyan gyakorlati ötletek várnak, amiket te is beilleszthetsz a hétköznapokba!