Skip to main content

Mindenkinek van egy álma! Motiváció és célok

Minden beszélgetésben van egy résztvevő, aki arról áradozik, hogy a sport az élete és ha nincs meg a heti adagja, szó szerint elvonási tüneteket érez. Ugye? És ugye, hogy nem te vagy a beszélgetésben ez a résztvevő? :)

Semmi baj!

Ahhoz, hogy a sportot hosszútávon és fenntarthatóan be tudd építeni a mindennapjaidba, elképzelhető, hogy a sporthoz fűződő (v)iszonyodon kell első lépésként változtatni.
Felnőttként a férfiak egy része az iskolai rossz élmények miatt inaktív, az aktívak pedig sokszor csak arra használják a sportot, hogy esztétikusabb legyen a testük. Le akarnak fogyni, kockás hassal szeretnének vonulni a strandon vagy épp 50 centis bicepszekre vágynak.
A hobbisportolók egy részének beletörik a bicskája ezekbe az alakformáló projektekbe, de többeket láttam elérni a kitűzött cél, ahol aztán kiderült, hogy a siker után egyszerűen nincs tovább. A cél eléréséhez kialakított életforma csak egy kampány idejére volt vállalható.

Azért a helyzet nem ennyire rossz, sőt!

Minden azon múlik, hogyan tekintesz a sportra, mi motivál és mik a céljaid.

Az én életembe például nagyon nagy változást hozott az a szemlélet, hogy a sporttal nem az önsanyargatás és a fogyás a cél, hanem egy egészséges, jól funkcionáló test megtartása, a lehető leghosszabb ideig. Ne okozzon gondot a gyerekeim és majd az unokáim után futni, felmászni, leugrani, biztonságosan esni, emelni és a buszt futva elérni.

Arra gondoltam, segítek abban, hogy hogyan találj jó célt, amiért rendszeresen sportolsz. Ugyanis, ha nincs cél, nincs miért dolgozni.

1. Jól körülhatárolható, pontos
Legyen olyan, amiről pontosan tudod, mit jelent. Nem elég annyi, hogy “szeretnék jobban kinézni” vagy “jó lenne egy kicsit erősebbnek lenni”. A jó cél tűpontos: szeretnék lefutni egy félmaratont vagy körbetekerni a Balatont.

2. Mérhető
Ne legyen a sportolásod mértékegysége a “legjobbamat adom” és a “mindent megteszek”. Tudd, hogy a sporttal kapcsolatos célod mi, mennyi, hányszor, meddig. Az jó például, ha a célod egy szám (5 kilométer, 8 kiló) vagy esemény (magashegyi túra, triatlon verseny).

3. Elfogadott, önazonos, saját
A célnak, amit kitűzöl, olyannak kell lennie, amiben mélységesen hiszel. Másképp azt hiszem, nem is tarthatod fenn a motivációd. Az olyan külső motiváló tényezők, mint a “megmutatom az exbarátnőmnek, hogy mekkora izmokat tudok növeszteni” vagy a “kollégáim majd irigykednek”, ritkán sikeresek. Ha mégis, akkor sem sokáig. Olyan belső motiváció kell, ami megingathatatlan és, amiben hiszel. Nem az edződ, a tanárod vagy a feleséged találta ki, hanem a tiéd.

4. Reális
Ez olyan, mint a főzés. Ne legyen túl kevés a só, de túl sok sem. Ha alábecsülöd magad és a célod nem motiváló, mert könnyen elérhető, az sem jó, de az elérhetetlen cél sem a legjobb választás. Inkább a túlvállalás jellemző a hobbisportolókra, így érdemes átgondolni, hogy valóban van-e a kitűzött célnak realitása vagy inkább egy vágyálom.

5. Nyilvános
Legyen a célod olyan, amiről tud a családod, a barátaid, de még a postás is. A nyilvánosságnak nagy megtartó ereje van. Mondd el, írd le, oszd meg.

6. Időkorlátos
Majd, később, egyszer, nemsokára és társaik. Ugye amellett, hogy nem konkrét egyik sem, kicsit kifogásszaga van mindegyiknek? Tudd, mi a cél elérésének a határideje. Lehet akár részcélokat meghatározva, több határidővel dolgozni, de ha csak a “nagy cél” lebeg a szemed előtt, vigyázz, ne tartson tovább megvalósítani, mint ameddig kitart az érdeklődésed.

Ha megvan a jó cél, már csak az odavezető úton kell végigmenned. Persze, lesznek nehézségek. Előfordulhat, hogy a célodat különböző okokból el kell engedned és újragondolnod. Nem akarok hazudni, biztosan lesznek mélypontok is. Mindenkinél vannak, de ha olyat csinálsz, amit élvezel, jók az esélyeid. Éppen ezért soha ne úgy válassz sportot, hogy éppen mi a divat. Találj olyat, amit élvezel és el tudod képzelni, hogy akár hosszabb távon is hűséges leszel hozzá, mert lássuk be, abban is van némi igazság, hogy az út maga cél. :)

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!