Skip to main content

Gyors vacsora

Hogy a napi ötszöri étkezés (de legalábbis a többször kevesebb) fontos, milliószor elolvastuk, az utóbbi években azonban mintha minden a reggeli jelentőségéről szólna. Ezért is lehet, hogy sokan, amikor hullafáradtan hazaesnek, ami a kezük ügyébe akad, azt gépiesen megeszik vacsorára. Este éhesek és nyúzottak vagyunk, ki számol ilyenkor kalóriát, ki gondol ilyenkor az egészségre… sebaj, majd a reggelink tökéletes lesz.

A gyors és könnyű vacsora nem elérhetetlen – a legfontosabb összetevői a tudatosság és a tervezés.

Az egész nem vesz igénybe többet 20 percnél. Ha előre átgondoljuk, mi kerül az asztalra vacsorára (magunknak, a családnak), azzal elképesztő mennyiségű pénzt és időt spórolunk, egy csomó stressz lekerül a vállunkról, megússzuk a bénító „üreshűtő-meglepetést”, jó eséllyel egészségesebbek és vékonyabbak maradunk, kevesebb ránk romlott étel landol a szemetesben, és jobban is fogunk aludni, mint a késői pizzavacsora után.

Az átgondolt, gyors és egészséges otthoni vacsora legfontosabb előnyei:

– Jóval olcsóbb, mint az étterem vagy a rendelés. (Érdemes összeírni, a „na jó, csak most az egyszer” pizzarendelésekből mennyi kiadásunk van egy hónapban.)
– Ha okosan tervezünk, ha előkészítünk mindent, és ha a bevásárlást nem a munka utáni hazavánszorgásra hagyjuk, alig 20 perc alatt megvagyunk mindennel. (Ha nagyobb adagokat főzünk, és lefagyasztunk előre kész vagy félkész ételeket, szintén sok időt takaríthatunk meg.)
– Sokkal-sokkal egészségesebb. A bolti félkész ételek sok adalékanyagot, cukrot és zsírt tartalmaznak. Csak összehasonlításképpen: az egyik legnevesebb gyorsétteremlánc sültkrumplija 19 összetevőből áll – otthon háromból megússzuk (igaz, nem annyira kalóriaszegény, de édesburgonyából is finom).
– Jobban kontrolláljuk, hogy mit és mennyit eszünk, ha előre tervezünk. Közhely, de igaz: ha este éhesen megyünk vásárolni, többet és kalóriadúsabb ételeket fogunk venni, mint amire szükségünk van. És a túlevés esélye is alacsonyabb, ha előre gondolkodunk.
– Édességet, rágcsálnivalókat nem főétkezések helyett fogyasztunk. Tipikus, hogy ha nem készültünk elő, mi legyen a vacsora, és rendelni sincs kedvünk vagy lehetőségünk, sokan választják a legkézenfekvőbbnek tűnő megoldást: nápolyi maradék süteménnyel, csipsz még több csipsszel a vacsora. Ennél bármi más csak jobb lehet.
– A társunkkal, a családunkkal elköltött közös vacsora, az aznapi események átbeszélése akkor is fontos és értékes, ha nem órákig tart. Egy áfonyás csirkenyárs, quiche lorraine, vagy csak friss zöldségekből, sajtokból, felvágottakból összeállított gyors szendvicsvacsora: alig 20 percet vesz el az esténkből, és a fent felsorolt előnyöket a bőrünkön és a pénztárcánkon is érezni fogjuk.

https://lilafuge.hu/afonyas-csirkenyars/
https://lilafuge.hu/quiche-lorraine/

Mit érdemes este fogyasztani és mit nem?

IGEN
– tej (a triptofántartalma miatt, ami a szerotonintermelést indítja be)
– jázminrizs (lassan szívódik fel, a glükóz fokozatosan kerül a véráramba)
– gabonapehely, főleg zabpehely (tejjel vagy gabonatejjel különösen)
– banán (kálium- és magnéziumtartalma miatt izomlazító hatású)
– pulyka (szintén triptofánforrás)
– édesburgonya (komplex szénhidrátokat és káliumot tartalmaz)

NEM
– bacon (a zsír savasítja a gyomrot)
– alkohol (nehezebb elalvást és rosszabb alvást okoz)
– koffein (feleslegesen stimulál)
– étcsokoládé (a kalória és a koffein is az alvás ellensége)
– curry, fűszeres ételek (serkentenek, savasítják a gyomrot, és nehezítik az elalvást)

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!