Skip to main content

Futni mindenki tud!

Mindig is az életem része volt a sport, bár mindig csak hobbi szinten űztem őket. Kamaszkoromban a mountain bike-ozást nyomtam egész keményen, emellett több mint 20 éve siklóernyőzöm, de sokat járok túrázni és via ferratázni is. Számomra nagyon fontos, hogy ezek az életem részei lehetnek, de sajnos sokszor van, hogy nincs időm komolyabb, több órát vagy egy egész napot betöltő megmozdulásokra. Erre lett jó alternatíva a futás, ami nagyon fontos része lett az életemnek. Ez egy olyan sport, amire nem kell nagyon rákészülni, az ember felkapja a cipőjét és már nyomhatja is. Nincs kifogás, mert bárhol, bármikor, bármilyen életkorban és élethelyzetben elkezdheti, aki érez magában egy kis késztetést.

20 perc futás pedig bizonyítottan csodákat tesz az emberrel - testileg-lelkileg egyaránt!

Jó, azt viszont el kell ismerni, hogy nulláról elkezdeni elég nehéz. Egyszerűen túl kell esni az első pár alkalmon és kilométeren, utána viszont simán menni fog. Sőt, ha igazán rákap az ember az ízére, akkor alig várja, hogy mikor indulhat el megint a következő körre. Egyszer egy haveromtól borzasztóan egyszerű tippet kaptam a lustaság leküzdésére: még hezitálás közben el kell kezdeni felvenni a futószerkót. Ez idő alatt akár morfondírozhatunk is azon, hogy talán holnap ideálisabbak lennének a körülmények (döbbenet, hogy mennyi kifogást képes gyártani az ember agya a futás ellen), viszont egyszer csak ott fogunk állni futópólóban, bekötött cipővel. És ha már ott állsz felöltözve, ugye nem fogsz lerogyni inkább a kanapéra? Na ugye! Próbáljátok ki, működik a dolog!

Na de mikor menjünk? Én inkább az esti futók csapatát erősítem és a fáradt gőz levezetésére használom a futást. Nincs annál jobb, amikor egy sűrű nap levezetéseként ki tudom kapcsolni az agyam futás közben, utána pedig hihetetlenül jól alszom. De lehet, hogy nektek inkább reggel kell egy felpörgetés, hogy utána le tudjátok nyomi az egész napi stresszt és jobban álljátok a sarat. Próbáljátok ki mind a kettőt, hogy megtaláljátok, mi passzol igazán hozzátok, elég nagy különbségek vannak érzetben attól függően, hogy ti épp melyik táborba tartoztok!

A kajakérdéssel sem kell sokat foglalkozni, ha rövidebb (azaz félmaraton alatti) távokra indulunk. Rövid távon nem kell semmilyen extra étrendet tartani, de nyilván ne vágjunk neki éhesen a futásnak. Meg persze úgy se, hogy előtte felzabáltunk egy csülök péknét tepsis krumplival. Ha kellően hidratáltak vagyunk és nem korgó gyomorral indulunk útnak, akkor nagy baj nem lehet. 5 km feletti távokon viszont már érdemes magunkkal vizet/izotóniás italt vinni, erre nagyon jó mini hátizsákokat és derékra csatolható kulacsokat lehet kapni. Futás után viszont fontos pótolni az energiát és a kiizzadt ásványi anyagokat, emellett extra fehérjét bevinni, hogy regenerálódni és erősödni tudjunk. Ha épp nem diétáztok, a futás arra is jó, hogy utána simán benyomhasson az ember valami cuccosabb kaját anélkül, hogy lelkiismeret-furdalása lenne tőle.

Na és mennyit is fussunk? Szerintem az elején elvárások nélkül kezdjétek el, nem tudtok túl keveset futni! Igen, 1 km is tökéletes, megmozdulnak az izmok, emelkedik a pulzus, elkezdesz izzadni. És a következő távok is lehetnek rövidek, minden egyes méterrel jót tesztek magatoknak, minden egyes lépés használ! Egy idő után úgyis eljön a pillanat, amikor saját magatokkal akartok versenyezni, hogy megy-e gyorsabban, vagy hosszabb távon. Ahogy megy 3-4 km, nézzetek ki egy futóversenyt és igen, nevezzetek be a legrövidebb távra. Tök jó lesz látni, hogy mennyi embernek okoz örömet a futás, hirtelen egy új közösséghez fogtok tartozni. A többi pedig már jön magától… Az biztos, hogy egy egészséges ember meglepően könnyen fel tud készülni egy félmaratonra, ha kicsit is akarja. Ezt a látványos, de mégis garantáltan elérhető célt simán kitűzhetjük magunk elé, ha szükségünk van valami komolyabb motivációra. Nulláról indulva fél év alatt el tudtok jutni erre a szintre! Hajrá, remélem egyszer valamelyik versenyen találkozunk!

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!