Skip to main content

Férfiegészség télen

Több buli, több stressz, több nehéz étel, több alkohol. Kevesebb vitamin, kevesebb mozgás, kevesebb pihenés. Hogy az előbbiekből mi következik, tudható. De ami ennél jobb: megelőzhető. 20 perc odafigyelés és tervezés hetente.

A testünk az evolúció évmilliói alatt alakította ki a téli üzemmódját, amitől a fűtött lakásból az irodáig autózva sem szabadul meg.

Télen több húst eszünk, mert a fehérje 30 százalékából lesz testhő, szemben a zsírok és szénhidrátok 4–6 százalékos értékével, éhesebbek is vagyunk, mert a kevesebb napfény miatti szerotoninhiányt próbáljuk pótolni, ám az immunrendszerünk és a nemi vágyunk is gyengébben teljesít, a bőrünk és a szemünk szárazabb, hajlamosabbak vagyunk a fejfájásra. Heti 20 percet mindig érdemes rászánni, hogy a szabadidő, a mozgás, a kikapcsolódás megtervezése mellett a heti menü is látható, átgondolható legyen.

5 hasznos tipp (nem csak) férfiaknak:

1. Pótold a D-vitamint!
Ma már köztudott, hogy a D-vitamin pótlása ősszel és télen kiemelkedően fontos, a csontoknak, az izmoknak és az immunrendszerünknek is szüksége van rá. Tojássárgája, lazac és natúr joghurt fogyasztása sokat segíthet. (Ugyanakkor a legtöbben tél végére valamilyen D-vitamin-készítmény rendszeres fogyasztását ajánlják, mert természetes forrásból már alig vagy nehezen fedezhető a napi szükséges bevitel.) A magas beosztású és/vagy fokozott stresszel járó munkakörben dolgozó férfiak között ráadásul nagyon gyakori a depresszió, a túlhajszoltság és általános a szervezet teljes kimerítése. Különösen fontos, pláne a téli időszakban, a kiegyensúlyozott táplálkozás és a megfelelő ásványianyag- és vitaminbevitel.

2. Krémezz
Bár a férfiak bőre vastagabb, és több kollagént is tartalmaz, mint a nőké, ám a rendszeres borotválkozás és a nagyobb pórusok védtelenebbé teszik. Télen érdemes fokozottan ügyelni a hidratálására. A külsőre és a belsőre is.

3. Csak lightosan
A cukorról azt hihetnénk, jót tesz a téli hidegben (hasznos kalória és fűtőérték), ám a túlzott bevitel jelentősen gyengíti az immunrendszert. És óvatosan az alkohollal is: dehidratál, és ugyan gyorsan átmelegít, éppen ezért nagyobb a megfázás kockázata. Ez az őszi–téli partiszezonban, a céges bulik, találkozók és ünneplések idején akár naivitásnak is tűnhet, pedig érdemes résen lenni: betegen senki sem túl partiképes. Inkább igyál egy finom smoothie-t napindításnak:

4. Heti 2 húsmentes nap
Szintén érdemes kordában tartani a télen megszaladt hús- és zsírfogyasztást. A túltolt lakomák, magasabb kalóriatartalmú, nehéz vacsorák szinte észrevétlenül szorítják ki az étrendből a nyers zöldségeket és a gyümölcsöket. (A felszaladt kilókról nem is beszélve.) Ez mozgásszegény életvitellel, fűtött irodában ücsörgéssel, sok stresszel kiegészülve szinte vörös szőnyeg a megfázásos megbetegedések előtt. Célszerű minden héten legalább két olyan napot kijelölni, amikor csak kifejezetten vegetáriánus étel kerül a tányérra, sok folyadékkal, teával, könnyű levessel. És ha ez kiegészül egy-egy lazító, jóleső sétával, sporttal, családi programmal a friss levegőn, az egészség garantáltan meghálálja.
Nem kell lemondani a húsélményről okosan megválasztott zöldségételekkel. Pl. paradicsomos spagetti feketebab fasírttal.

5. Mossad, csak mossad
Végül: a gyakori és alapos kézmosás az influenzaszezonban kiemelten fontos. Rengeteg fertőzés megelőzhető vele, és bár evidenciának tűnhet (a világért sem sértenénk meg senkit), mégis minden kutatás alátámasztja: még többször érdemes, még alaposabban. Psszt! A kézfertőtlenítő gélek is uniszexek.

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!