Skip to main content

Férfi a konyhában!

Előre jelezném, hogy nem vagyok egy konyhatündér és nem is fine dining recepteket szeretnék leírni, hanem átlagos férfiaknak szeretnék adni egy-két (remélhetőleg) hasznos, praktikus és egészséges életmóddal is összeegyeztethető tippet.

Nagyon sokat hallottam, olvastam arról, hogy milyen fontos a sport, milyen pozitív hatásai vannak az egészségünkre, mindennapjainkra és még sorolhatnám, hogy mi mindenre. Ezzel nem is vitatkozom, mert valóban így van, a saját bőrömön tapasztalom a sport „mellékhatásait”.

Arról is sokat hallottam, hogy minden életforma, aktív mozgás a konyhában kezdődik, ezt azonban sokáig elengedtem a fülem mellett. Ha el is kezdtem foglalkozni a témával, nagyon gyorsan le is zártam, mert számomra (aki nem egy született séf) olyan idegennek tűnt, mint a kínai ábécé.

Amikor komolyabban elkezdtem mozogni (úszás, futás, cross training) rájöttem, hogy nem mindegy, mit és mikor eszem.

Ez hatványozottan igaz, ha valami célt tűzök ki. Az is egyértelmű volt, hogy a menüs helyeken, vagy éppen menzákon nem feltétlenül az az elsődleges szempont, hogy a legegészségesebb hozzávalókat használják (fehér liszt, cukor, zsír stb.), illetve, ha meg is találtam a megfelelő helyet, szabad szemmel is jól látható összeget költöttem a „takarmányozásomra”. :)

Ezeket figyelembe véve elhatároztam, hogy kísérletezek magamon és megpróbálom önmagamnak összeállítani és elkészíteni a saját étrendemet. Mindezt úgy, hogy ez idő alatt sem lettem dietetikus és séf és mivel egyedül vezetem a háztartásomat, így mindezt saját erőből, külső segítség nélkül teszem. :) Tehát hasonszőrű férfitársaimnak csak ajánlani tudom, menni fog. :) Akinek pedig magasabb a konyhai tapasztalata és kultúrája, biztosan sokkal jobban is tudja csinálni.

Ez a kísérletezés már fél éve folyamatosan tart és én voltam a legjobban meglepődve az eredményeken. Én (mivel elég sok energiára van szükségem a fent említett mozgásokhoz) napi ötször eszem. Leírok egy napi sztenderd étrendet, aminek a beszerzése és összeállítása sem vesz igénybe sok időt és borzasztóan egyszerű elkészíteni (a lehető legegyszerűbb verziót írom le). Mivel szerencsére nincs allergiám, ezért ezekre nem kell odafigyelnem.

Jogosan merülhet fel bennetek kérdésként, hogy persze, de ez mennyi idő. Megsúgom: egyáltalán nem sok. Átlagosan napi 20 perc úgy, hogy nem kell folyamatosan felette állni és felügyelni, más dolgokat is lehet közben csinálni.

A legfontosabb, hogy magadra figyelj. A szervezeted jelzi, ha valamire szüksége van, vagy éppen valamiből sokat viszel be. Például, ha nincs energiád több szénhidrátot kell bevinni, de ezt mindig valamilyen „jó” szénhidrátból és nem gyorsan felszívódóból. Ha pedig gömbölyödsz, akkor vissza kell venni.
Én sem vagyok aszkéta és azért néha napján nekem is beesik egy komolyabb vacsora, szalonna, kolbász és még sorolhatnám. :) A legfőbb elvem azonban a mértékletesség egy kis odafigyeléssel megfűszerezve, és nagy bajunk nem lehet :) , de azért természetesen úgy, hogy a teljesítményünket is fokozni tudjuk.

Na és akkor most egy nap étrendje, amiben nincs is nagy csoda, azaz az én tippem!

Reggeli: natúr joghurt valamilyen müzlivel. Itt fontos kiemelnem, hogy nem a boltokban kapható cukrozott müzliket használom, hanem a bioboltokban elérhető müzlialapokat. Többféle verzió van, ezért lehet variálni is. Ha gyümölcs nélküli, akkor bármilyen idénygyümölccsel fel lehet turbózni és így tényleg változatos lesz. Tipp: legalább 10 percet hagyjuk állni a joghurtban és akkor megpuhul.

Tízóraira egy fél zsírszegény túrót eszem egy kis eritrittel megédesítve.

Ebéd: egy jó nagy leves (levesbolond vagyok! :)) csirkemell és bulgur, savanyúság. A levest, bevallom, veszem. A csirkemellet és a bulgurt otthon készítem. A csirkemellet már felszeleteltetem a piacon, így azzal sem kell foglalkoznom. Ezt otthon befűszerezem valamivel (a változatosság kedvéért mindig más fűszerkombinációt használok) és hagyom állni pár órát. Ezután vagy megsütöm, vagy grillezem (ezt szeretem a legjobban), és az egész kb. 15 perc alatt kész. Fontos, hogy ne nagyon legyen hozzáadott zsiradék.

A bulgur szintén 15 perc alatt kész. 1 adagnyi bulgurt 3,5-szeres mennyiségű vízben főzök, egy kis só és ennyi. Ezek előkészítése pár perc és kb. egy zuhanyzásnyi idő alatt el is készülnek, minimális felügyelet mellett. A csirkemellet lehet pulykamellre, vagy filézett csirkecombra cserélni. Bulgur helyett lehet barnarizs, vagy quinoa.

Uzsonna: szendvics teljes kiőrlésű zsemléből, pulykamell felvágottal és zöldségekkel (paradicsom, paprika, uborka). Ezt edzés előtt kb. 4 órával eszem meg. Edzés előtt közvetlenül nem célszerű. :)

Vacsora, edzés után: fehérjeturmix (ez az egyetlen táplálékkiegészítő, amit használok) és mostanában pl. lecsó. Itt csak minimális növényi olajat használok, a többi levet a zöldségek engedik ki magukból. Ezt lehet tojással, vagy tojás nélkül fogyasztani, szigorúan teljes kiőrlésű kenyérrel vagy kiflivel.

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!