Skip to main content

Ételallergia – megszokni a megszokhatatlant?

Az egyetemen egy csoporttársam mesélte, hogy ő mindig csak azért evett, mert muszáj volt, mert megéhezett. Aztán az idő múlásával persze egyre többet jártunk az előadások és szemináriumok között ebédelni. Az egyik ilyen alkalommal mondta, hogy „Eszter, te olyan jóízűen tudsz enni, hogy most már én is megszerettem az evést”. Csak, hogy ismerjétek a kiindulópontot.

Aki ismer, tudja, hogy imádok enni, ráadásul – legalábbis a termetemhez képest – az étvágyam is nagy. Mindig mondtam, hogy én kényszerből se mondanék le egyetlen egy finom falatról sem, aztán kiderült, hogy tejfehérje-allergiám van. Először még nem is estem kétségbe, majd iszom a kávét kókusztejjel – gondoltam. Aztán persze egyből leesett, hogy az összes tejtermékről van szó. Lássuk csak néhány kedvencemet: rakott krumpli (tejföl), harcsapaprikás túrós csuszával (túró), pizza (sajt), stíriai metélt, vargabéles (túró). Most ezekről le kell mondanom?! Arról nem is beszélve, hogy a boltban kapható élelmiszerek nagy részében van tejsavó, tejpor.

Szeretek főzni, pont azért, mert nem kötelező jelleggel szoktam, hanem mert el akarok készíteni valamit. Az életmódváltás azonban megváltoztatta a kedvtelésből főzést. Anyukámmal elkezdtük kikísérletezni az interneten talált tejhelyettesítő módszereket, a dolgok nagy része megoldódott. Például házilag gyorsan lehet készíteni „rizsfölt”, ami majdnem tökéletes tejfölhelyettesítő. Persze egy kiflit nem mártanék bele és harapnám le, mert ilyen formában ez nem ugyanaz, de tényleg jó a vadasba, besamellel összekeverve rakott krumplihoz, főzelékekbe, a csirke- és harcsapaprikásba is. Így készül: 10 dkg rizst puhára főzöl, hozzáadsz ízlés szerint sót, frissen facsart citromlevet, és egy kis olívaolajat – ízlés szerint. Ezeket összeturmixolod. Kisebb befőttesüvegbe teszed, és ha a tetejére raksz annyi olívaolajat, ami elfedi, tovább eláll, 1 hétig semmi baja.

Tej: a tejpótlás is DIY projekt lett, nálam a mandulatej vált be. Beszereztem egy speciális gépet, a szűrésen kívül mindent megcsinál helyettem, így a saját készítésű mandulatejemben nincs tartósítószer, és hosszú távon gazdaságosabb.

Sajt: nehéz a pizzára olvasztani a növényi sajtot, de nem reménytelen! Jóval drágább, mint a sima sajt, de legalább van.

Túró: ezt harcsapaprikásban nem sikerült helyettesíteni, marad a sima (azaz nálam hajdinás) csusza, sajnos a totu (tojásfehérje-túró) erre nem alkalmas. Otthon is elkészítehtő, sok recept van a neten, de ezt még nem próbáltam. Cserébe túrógombóchoz és vargabéleshez a boltban kapható verzió bevált!

Időközben egészségügyi okokból kifolyólag sajnos feljött a „tiltólistára” a glutén, a vörös húsok és a cukor. Utóbbi kiiktatásával nem volt gond, évek óta eritritet használok, illetve mostanában még agavé szirupot is. A vörös húsok közül marhát eddig sem ettem, lévén az a tejet adó állat, de a sertés, az nagy kihívás – ezzel még küzdök. :)

Kenyér: nem vagyok gluténérzékeny, de ajánlott csökkenteni a glutént az étrendemben, így a kenyeret magam sütöm. Az első balul el- és megsült péktermékektől eltekintve finomakat kísérletezek ki: magokkal, magok nélkül, ropogós vagy kevésbé ropogós héjjal – igazi sikerélményeket szerezve ezzel magamnak. Teljes kiőrlésű búza- vagy rozslisztet szoktam keverni gluténmentes liszttel, néha belecsempészek egy kis zablisztet, lenmagot.





Összességében a lényeg, hogy (kényszer) speciális étrend esetén ne ess kétségbe, ez a 21. század, minden elérhető már! A tapasztalataim alapján a következőket tudom még tanácsolni:

• Tájékozódj, kérdezz, bátran beszélj bárhol a „bajodról”, mert sosem tudhatod, honnan jön egy szuper tipp!
• Mivel a speciális élelmiszereket egy helyen nehéz beszerezni, iktass be minden napra egy boltot, amit útba ejtesz, vagy havonta 1x hétvégén tegyél egy körutat!
• Amit csak tudsz, oldj meg otthon, saját erőforrásból, mert gazdaságosabb és egészségesebb!
• Építsd be a napi rutinba a másnapra való felkészülést! Én minden este előkészítem a másnapi reggelit, és ha nem rendeltem ebédet, akkor azt is. Így sosem fordulhat elő, hogy be kell ugranom a büfébe vagy pékségbe venni valamit, amiről sokszor meg sem tudnák mondani, mit tartalmaz

És még egy tipp: oszd meg velem, velünk az élményeidet az MKB #20percegészség Facebook-csoportban is, hogy segíthessük egymást! :)

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!