Skip to main content

Az úszás öröme

A sport kitölti szinte valamennyi szabadidőmet. Óvodás koromtól fogva úsztam, aztán jó néhány év szünet következett, majd a bimbózó atlétikai karriert egy bokatörés miatt feladva utam ismét az úszáshoz vezetett. A jó néhány cipős doboznyi érem mellett talán egy korosztályos országos csúcsra és egy világbajnoki 39. helyezésre vagyok a legbüszkébb, amit anno még a 100m-es mellúszásban értem el. Az aktív versenyzés befejeztével edzői végzettséget is szereztem, egy ideig gyerekeket is tanítottam úszni, versenyezni – bár ez roppant fárasztó volt, de annál nagyobb szeretetre ás alázatra tanított meg.

Na, de mi is az úszás azon túl, hogy a folyadékokban történő mozgások összefoglaló elnevezése? A leghatékonyabb mozgásforma, mely a legtöbb izomcsoportot egyszerre mozgatja meg, mégpedig úgy, hogy kicsi a sérülés és a túlterhelés veszélye. Mindezeken túl gerinc- és mozgásszervi bántalmakban szenvedőknek, baleseti, illetve keringési rehabilitációban részesülő pácienseknek is erősen javasolt. Az úszás fejleszti a kondicionális- és koordinációs képességeket. A legtöbb izomcsoportot egyszerre és alaposan mozgatja át, erőt, állóképességet és rugalmasságot biztosít. Nem mellesleg fontos szerepe van a testtartás javításában. Mindezeken felül a víz kikapcsolja az embert, sokan feszültségoldás céljából is úsznak.

Én azt vallom, hogy legalább alapszinten mindenkinek tudnia kellene úszni. Úgyhogy ne feledjétek, kortól és nemtől függetlenül, sosem késő elkezdeni rendszeresen úszni, és erre bátorítok is mindenkit, megéri a hajszárítással, szárítkozással járó macera akkor is, ha csak egy laza 20-30 percre ugrunk is fejest a medencébe! :)

       
Ha korábban nem úsztunk ne akarjunk egyből Michael Phelps vagy Hosszú Katinka nyomdokaiba lépni, a versenyúszás helyett érdemes megmaradnunk a normális, kiegyensúlyozott testmozgásnál a versenysport napjainkban már egyébként sem az egészségmegőrzésről szól, és ez az úszás terén hatványozottan igaz.

A víz egy igen sajátos közeg, minden apró mozdulatunk, esetlegesen berögzült helytelen technikánk kihatással van a vízfekvésünkre és a vízben elért sebességünkre, éppen ezért ha korábbról esetleg negatív tapasztalatunk van, (mert elsüllyedtünk, vagy víz ment az orrunkba, esetleg nem haladtunk stb.) nem szabad feladnunk, kérjük akár szakember segítségét is, aki segíthet kijavítani az esetleges technikai problémánkat. Mint minden edzés előtt itt is fontos a bemelegítés, a parton ne szégyelljünk egy teljes testre, de különösen a vállakra kiterjedő alapos gyakorlatsort elvégezni, hogy megelőzzük az esetleges sérülést. Az edzés végeztével fontos a nyújtás is, hiszen szinte valamennyi izom munkára volt fogva a medencében.

Tippem:

Csúcs időeredmények vagy hosszabb távok hajhászása helyett érdemesebb a már meglévő úszástudásunkat csiszolgatni és a mellúszásra vagy a hátúszásra koncentrálni. Az utóbbi különösen ajánlott az ülőmunkát végzőknek.

Tűzzünk ki magunknak egy adott időtartamot ameddig folyamatosan úszunk, vagy ha meg is állunk a pihenőnk legyen rövid és tartson mindig ugyanannyi ideig. Érdemes egy alkalommal akár több úszásnemmel is próbálkoznunk, így más-más izomcsoportok kerülnek átmozgatásra, elkerülhető a túlerőltetés vagy az izomláz jelensége. Egy nagyon fontos technika, melyet gyakran figyelmen kívül hagyunk, a levegővétel. Erre legkevésbé hátúszásnál kell figyelni hiszen ott szinte bármikor vehetünk levegőt, de pl. a szabályos mell- vagy gyorsúszásnál már nagyon is fontos, hogy mikor veszünk levegőt és azt hogyan fújjuk ki.

Legyen szó akár egy alapos edzésről vagy akár csak egy laza átmozgató úszásról, szinte biztosra vehetjük, hogy a medencéből kijövet elégedetten és „édes” fáradtsággal fogunk távozni, így jár majd nekünk egy jó forró zuhany az öltözőben.

Ne feledjük: a rendszeresség itt is alapvető fontosságú, legalább heti 1-2 alkalmat szánjunk testünkre és rajta keresztül lelkünkre is, hiszen a kettő egy és elválaszthatatlan!
Jó úszást mindenkinek!

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!