Skip to main content

Változatosság menütervezéssel

Mi lesz ma a vacsora? És a hétvégi ebéd? Mit kapjanak a vendégek? Vajon van még otthon csicseriborsó-konzerv? Jó lehet még a kenyér? Mikori is a bontott tej? Egy jó bevásárlólista és egy tisztességes hetimenü-terv képes felszámolni az előbbi kérdések és problématípusok jelentős részét.

Ha van 20 percünk, hogy megtervezzük a menüt, pláne, ha sikerül a heti rutinunk részévé szilárdítani a megírását, nyert ügyünk van. És derűsebb mindennapjaink.

Egy alapos bevásárlólista és egy reális hetimenü-terv mázsákat vesz le a vállunkról. Napi szintű dilemmák tucatjaitól szabadít meg, és garantált, hogy tudatosabban, egészségesebben fogunk étkezni, a bevitt kalóriamennyiség inkább fog hasonlítani az ideálishoz, és a stressz-szintünk sem emiatt fog ugrándozni. Sőt: még pénzt is megtakarítunk vele, nem is keveset. Mindössze 20 perc hetente? Igazán bagatell.

Amikor a heti menüt összeállítjuk, különítsük el az otthoni és a munkahelyi ételeket. Ha a munkahelyi menza kosztját szívesebben cserélnénk finomabb és egészségesebb házi ebédre, tervezzük meg és számoljuk ki, melyik nap mennyi előkészületet, alapanyagot, befektetést igényel, hogy másnap házi kosztot együnk. Ha első körben azt érezzük megvalósíthatóbbnak és reálisabbnak, jelöljünk ki csak bizonyos napokat, amikor otthonról viszünk magunknak ebédet, uzsonnát.

Lássuk az otthoni kosztot. Menüt tervezni sokféle struktúrában szoktak, a heti tervezés talán a legátláthatóbb és a leginkább rugalmasan kezelhető. Az otthoni étkezések teljes skáláját meg akarod tervezni? Vagy csak a vacsorákat, a hétvégi étkezéseket? Csak arra szeretnél tervezni, amit sütni-főzni kell, vagy a hidegeket is belevennéd?

Saját magad állítanál fel rendszert, készítenél táblázatot, vagy letöltenél inkább valamilyen applikációt? (Rengeteget fogsz találni.)

Írd össze először, az adott szezonban miket szoktál a legszívesebben főzni, ebből mit szeret a család minden tagja, illetve melyek azok, amelyek tovább variálhatók, ízesíthetők az egyéni preferenciák szerint.

Írd össze továbbá, mely napokon tervezel főzni, a többit napokon pedig hogyan oldjátok meg az étkezést (hideg vacsora, máshol esztek, rendelés stb.).

Fusd át őket aszerint is, hogy mely napokon melyiket érzed ideálisnak a család napirendje, elfoglaltságai, sporttevékenysége stb. szempontjából. Tedd fel magadnak a kérdést: elég változatosnak, egészségesnek, szezonálisnak találod, amiket összeírtál?

A sokféle csoportosítási szempont után vázolj fel egy heti menüt. Nézegesd, gondold át, egyeztess a családoddal is. Tervezz hozzá bevásárlólistát, időbeosztást, esetleges „menekülési tervet”. Beiktathatsz teljesen szabad, spontán napokat is, ha nyomasztónak érzel ennyi előírást.

Ha pedig minden letisztult, vágj bele, és menet közben jegyezd fel, hol tévedtél, mi nem volt megvalósítható, hol lettek jobb ötletek, módosítások.

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!