Skip to main content

4 meglepő dolog, amiért nem fogysz

Ideális esetben nincs szükségünk fogyókúrára, mindent csak mértékkel fogyasztunk, mozgunk eleget, egészségesek vagyunk. Sajnos nincs mindig ideális eset. És ha már nekiduráljuk magunkat a diétának, és áldozatokat hozunk, szeretnénk látni az eredményét.

Van azonban néhány rejtett tényező – nevezzük őket bátran alattomosaknak –, amelyek nem csupán fékezik, de néha meg is gátolják a súlyvesztést.

Ha néhány kilótól szeretnénk végre tartósan megszabadulni (heti fél kilónál többet ne akarjunk ledobni), érdemes legalább 20 percet szánnunk arra hetente, hogy végiggondoljuk, mit fogunk fogyasztani, mikor és mennyit mozgunk, és tudatosítani: pontosan mire mondunk nemet. Csak kikanalazni a tejfölöspohár alján azt a keveset, csak még egy kanál abból az isteni köretből, csak egy pohár szénsavas üdítő, még egy szelet süti (attól, hogy glutén- vagy laktóz mentes, még hizlalhat). Ezek persze evidenciáknak tűnnek, a gyakorlatban ellenállni azonban sokkal nehezebb. Nézzünk meg négy, nem annyira magától értetődő fogyókúragyilkost, amelyek minden diétázó körül ott ólálkodnak.

1. Azt gondoljuk, hogy ami „alacsony”, az egészséges

Az élelmiszerek csomagolására nagy betűkkel írják rá az alacsony zsír- vagy cukortartalmat, ami néha megtévesztő lehet, mert nyilván jobbak az átlagos, zsírokban gazdag, agyoncukrozott készítményeknél, ám ha a súlyunkra kell odafigyelnünk, akkor ne a betűkkel, hanem a számokkal törődjünk. Egy light joghurt is lehet ugyanannyi kalória, mint egy zsírosabb, ha az ízek fokozásához cukrot használnak. A hozzáadott anyagoktól mentes müzliszelet is jól hangzik, de sose a szövegnek, mindig csak a számoknak higgyünk.

2. A mozgás, amit végzünk, nem sport

Nagy a kísértés, hogy a kutyasétáltatást vagy a nagytakarítás közben a lakásban megtett ötezer lépést edzésnek fogjuk fel, de nem is tévedhetnénk nagyobbat. Ezzel ugyanis nem annyi kalóriát égetünk el, mint amit egy emelkedőre állított futógépen, ahol a szívünk gyorsabban ver, és csak úgy kapkodjuk a levegőt. Bár minden izommozgás kalóriaégetéssel jár, a testünk nagyon hatékony szerkezet, és a mindennapos mozgásokat a lehető legkisebb energiaveszteséggel igyekszik megoldani. Szokásos tevékenységeink végzése tehát nem sport, a változatos mozgásformák azonban több kalória felhasználásával járnak. Hetente legalább háromszor érdemes minimum egy óra intenzív testmozgást végezni.

3. Nem csak az evés számít

Hiába vezetjük gondosan egy táblázatban a bevitt kalóriákat, ha a képletből kihagyjuk a reggeli lattét. Egy jó nagy bögre tejeskávé akár 150–180 kalória is lehet, ami nem hangzik vészesen, de ha egy kis narancslé (kb. 100 kalória) is lecsúszik mellé reggel, és az irodában is megkívánunk még egy flat white-ot (80–100 kalória), máris 300 fölött vagyunk, amit nem írtunk be a táblázatba. A másik alaphiba, ha kihagyjuk a számításból az alkoholt, pedig a zsír után a második legnagyobb kalóriaforrás (grammonként 7 kalória, szemben a zsír 9 kalóriás értékével). Két deci száraz vörösbor kb. 150 kalória, vagyis, ha két pohárral megiszunk, már olyan, mintha 75 gramm gumicukrot nyomtunk volna le, és a töményeknél még sokkal rosszabb a helyzet.

4. Nem mindent számolunk

Munka közben egy pár kekszről feledkezünk el, a vacsorához reszelt sajt vége is eltűnik, a gyerekek tányérjáról pedig leeszegetjük a maradékot a mosogatás előtt – így lehet úgy enni, hogy fel sem tűnik (és fel sem írjuk). Egy angliai felmérés szerint az emberek harmada alulbecsüli, hogy mennyit eszik: a férfiak átlag 2000 kalóriát gondolnak, miközben 3000-et fogyasztanak, nők pedig az elképzelt 1500 helyett 2500-at visznek be. A kalóriaszámlálás persze nem minden, ha fogyókúráról van szó, de az iménti számok (és tévesztések) nagyon beszédesek.

Csak 20 perc hetente, és kitartás: mindjárt meglesz az eredménye.

Csatlakozz!

A programhoz

20 perc. Ennyi elég arra, hogy megőrizd az egészségedet, ráadásul a testi-lelki harmóniához vezető úton mi is a segítségedre leszünk! Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, hogy az elsők között olvashasd legfrissebb 20 perces tippjeinket, amelyekkel a fittség és a jókedv észrevétlenül a mindennapok részévé válik.

A Facebook-csoporthoz

Legyél része egy tevékeny, egymást tanácsokkal támogató közösségnek!

Az Instagram-kihívásokhoz

A kihívások megerősítenek. Kövesd Instagram-oldalunkat, és nemcsak exkluzív tartalmakról értesülsz majd, de különleges Instagram-kihívásokról is!